Skip to content
Beste Werkplek Keurmerk

mei 30, 2024

Beste Werkplek Interview - Mauritsklinieken

Mauritskliniek is een gespecialiseerd behandelcentrum op het gebied van dermatologie, spataderen en medisch-cosmetische zorg. Mauritskliniek heeft verschillende vestigingen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Nijmegen. Zij staan voor hoge kwaliteit zorg op een prettige manier: persoonlijk, duidelijk en goed geregeld. Mauritskliniek heeft het Beste Werkplek Keurmerk behaald! In een interview vertelt Nanda de Gier – HR Manager – hier meer over.

Mauritskliniek is een gespecialiseerd behandelcentrum op het gebied van dermatologie, spataderen en medisch-cosmetische zorg. Mauritskliniek heeft verschillende vestigingen in Den Haag, Amsterdam, Utrecht en Nijmegen. Zij staan voor hoge kwaliteit zorg op een prettige manier: persoonlijk, duidelijk en goed geregeld. Mauritskliniek heeft het Beste Werkplek Keurmerk behaald! In een interview vertelt Nanda de Gier – HR Manager – hier meer over.

Waar ben je het meest trots op als je kijkt naar de resultaten?
''Als je kijkt naar de resultaten komt er heel duidelijk naar voren dat een goede manager echt het verschil kan maken. Het is leuk om de progressie te zien, en de cijfers van de 0-meting te vergelijken met de cijfers van nu. Het is ook een bewijs dat als je er moeite in stopt, dit ook echt iets oplevert. We zagen een groot verschil bij de managers die consequent met de aandachtspunten aan de slag zijn gegaan, en de managers die hier minder mee bezig waren.''

Als je één ding mag noemen waarin jullie écht uitblinken, wat is dat dan?
''Als ik één ding mag noemen waarin we uitblinken is dat toch wel het teamgevoel. Collectief gaven onze medewerkers aan dat ze erg blij zijn met hun collega’s en dat ze blij zijn met het team waarin ze zitten. De selectie van de juiste medewerker op de juiste functie is voor ons erg belangrijk en uit de Fan Scan blijkt ook dat dit punt goed zit. Daar zijn we blij mee!''

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn?
''Wij zijn veel bezig met onze USP’s; dit gaat voornamelijk over flexibiliteit en individuele behoeften. Zo kun je bij ons je eigen werktijden bepalen. Niet op de dag zelf natuurlijk, maar als je van tevoren aangeeft dat je je kind naar school moet brengen en moet ophalen, is het geen probleem als je van 10 tot 3 werkt. Je merkt dat dit heel erg gewaardeerd wordt en dat we ons hiermee kunnen onderscheiden in de huidige arbeidsmarkt. Vroeger kon dit niet op deze manier, maar nu we werken met een nieuw planningssysteem kan dit wel.

Ook kijken we veel meer naar ieders individuele behoeften en motivatie. Voorheen was er voor iedereen hetzelfde budget qua opleidingen, teamuitjes of dat soort zaken. Nu kijken we veel meer naar de behoeften per team. De één wordt gemotiveerd door flexibele werktijden, de ander door leuke dingen te ondernemen met het team, en weer een ander wordt juist gemotiveerd door ontwikkelingsmogelijkheden. De managers hebben nu veel meer vrijheid om, buiten de CAO om, keuzes te maken binnen het budget. Ook hadden we eerder met iedereen echt ouderwetse functioneringsgesprekken met lijstjes en vakjes. Nu hebben we met de één een gesprek over verbeteringen die nodig zijn in het werk, en hebben we met de ander een gesprek over zijn/haar ontwikkelwensen. We leveren dus maatwerk.''

Wat is jullie doel voor de volgende meting?
''We zijn nu nog bezig met de powersessies, waarin alle actiepunten per leidinggevende concreet gemaakt worden. Tijdens en na deze powersessies wordt bepaald wat we gaan opstarten, maar ook waar we mee moeten stoppen omdat het te weinig toevoegt.

We gaan sowieso met de drie aanbevelingen uit het Fan Scan dashboard aan de slag. Ook kwam communicatie naar voren als aandachtspunt, dus we inventariseren momenteel op alle vestigingen hoe voor hen de ideale communicatie er uit moet zien. We hebben verschillende functiegroepen; doktersassistenten, dermatologen, receptie, back office, etc. We gaan kijken of daar een verschil in zit qua communicatiebehoefte. Daarnaast gaan we met het thema erkenning en waardering aan de slag. Hier hebben we beter op gescoord dan de vorige keer, maar het blijft een aandachtspunt.''


Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk?
''De toegevoegde waarde van het keurmerk zit vooral in marketing- en communicatiedoeleinden. We besteden er aandacht aan op social media en hebben de stickers overal opgehangen op de verschillende vestigingen. Als er iemand komt solliciteren, neem je diegene altijd mee naar het koffiezetapparaat. Dan loop je langs de sticker dus leggen we ook altijd uit dat we het Beste Werkplek keurmerk hebben verdiend, dan heb je daar direct een gesprek over. Sollicitanten weten dan gelijk waarom het zo leuk is om voor de Mauritskliniek te werken, en dat bewijst natuurlijk dat je een goede werkgever bent!''