Kenniscentrum

Beste Werkplek Interview - Indufinish

Geschreven door Fan Factory | Jun 4, 2024 9:09:51 AM

Afgelopen zomer heeft Indufinish een tweede Fan Scan meting gedaan. Het resultaat? Mooie stijgingen ten opzichte van de vorige meting én het Beste Werkplek Keurmerk behaald met twee sterren. Hoe heeft Indufinish dit bereikt? We vroegen het Greke Bakema, HR-adviseur bij Indufinish.

Wat is jullie succesrecept voor een respons van 95%?
‘’Indufinish is geen groot bedrijf, daarom konden we iedereen snel persoonlijk benaderen met de vraag om de Fan Scan in te vullen. Zo hangt er bijvoorbeeld een TV scherm bij de koffiemachine waarop berichten circuleren, ook via deze weg hebben we collega’s op de Fan Scan gewezen. briefje bij het koffiezetapparaat en stuurden we een reminder op intranet om ervoor te zorgen dat het gesprek over het invullen van de Fan Scan gaande bleef.

Bij Indufinish hebben we veel collega’s die niet achter een computer werken. We hebben hen ook gestimuleerd om de Fan Scan in te vullen door het gesprek aan te gaan, en waar nodig de ruimte te geven om de Fan Scan tijdens werktijd in te vullen.’’

Wat zijn de punten waar jullie na de laatste meting aan de slag zijn gegaan?
‘’We zijn met een aantal concrete zaken aan de slag gegaan en zijn daar nog steeds mee bezig. Het belangrijkste waar we aan de slag mee zijn gegaan is onze onderlinge omgangsvorm; we vonden het lastig om elkaar feedback te geven of elkaar aan te spreken. Dit hebben we opgepakt door met elkaar in kaart te brengen wat gewenst en ongewenst gedrag is binnen Indufinish. Hier zijn we vervolgens op gaan sturen. Langzaam merken we iets van verbetering, een cultuurverandering gebeurt natuurlijk niet binnen een paar weken.

Daarnaast hebben we een aantal thema’s aangepakt die naar voren kwamen in de vorige meting. Zoals de trainings- en opleidingsmogelijkheden binnen Indufinish. Er waren hier al diverse mogelijkheden voor, alleen werd dit niet zo beleefd door de medewerkers. Daarom hebben we ons format voor het beoordelingsgesprek wat aangepast en vragen we nu standaard aan onze mensen hoe het staat met hun opleidingswensen. Doordat we dit nu actief vragen, is er proactief aandacht voor vanuit onze medewerkers en dat maakt het verschil.’’  

Wat is jullie recept voor de Beste Werkplek?
‘’Wij vinden dat individuele aandacht voor je medewerkers belangrijk is, dat gaat verder dan alleen het standaard praatje over het weekend. Als je op de hoogte bent van iemand zijn situatie kan je als werkgever je medewerkers beter ondersteunen als dat nodig is, zonder dat iemand daar heel lang op moet wachten. Het allerbelangrijkste voor ons is dus dat iemand zich gezien en gehoord voelt.’’

Waar ga je aankomende periode mee aan de slag? Naar aanleiding van de laatste meting?
‘’We waren verrast dat onboarding als aandachtspunt uit de bus kwam, daar gaan we het aankomende jaar dan ook mee aan de slag. Ook de informatieverstrekking naar onze medewerkers toe over bijvoorbeeld de organisatiedoelstellingen, missie en visie pakken we op. We gaan dat meer in detail onder de aandacht brengen zodat iedereen weet welke kant we op willen gaan als organisatie en alle neuzen dezelfde richting op staan.’’

Wat is het doel van de volgende meting?
‘’We hopen natuurlijk dat er een positief verschil zit in de resultaten ten opzichte van de vorige metingen. En dat we betere scores hebben op de punten waar we aandacht in gestoken hebben.’’

Waar ben je het meest trots op?
‘’De belangrijkste cijfers over Indufinish als werkgever waren al heel goed, maar zijn alleen nog maar meer gestegen! Daar zijn we heel trots op. We zijn wederom positief beoordeeld, wat betekent dat we het goed doen met elkaar.’’

Als je één tip mag geven aan andere organisaties die de Fan Scan gebruiken, welke zou dat zijn?
‘’Indufinish is een nuchtere Drentse technische organisatie. De Fan Scan-aanpak is best enthousiast dus het was even zoeken naar een goede toon, waardoor de Fan Scan zijn kracht niet verloor maar wél paste bij onze nuchtere doelgroep. We hebben de sfeer van de Fan Scan passend gemaakt bij onze doelgroep en organisatie. De begeleiding en de opzet van de vragenlijst pasten goed bij Indufinish. We zijn blij met het keurmerk als resultaat van het traject bij Indufinish😊.’’