Interview Koninklijke Oosterberg

Koninklijke Oosterberg is een succesvolle en snelgroeiende elektrotechnische groothandel met meer dan 350 medewerkers en 20 vestigingen verspreid over heel Nederland. Het hoofdkantoor en een centraal distributiecentrum is gevestigd in Apeldoorn.

Koninklijke Oosterberg heeft het Beste Werkplek keurmerk behaald met één van de drie sterren. In een kort interview vertelt Florine - HR adviseur bij Koninklijke Oosterberg- hier meer over!

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?

We wilden meer weten over de medewerkerstevredenheid bij onze organisatie. We vinden het namelijk erg belangrijk om te kijken hoe we ervoor staan. We zochten een geschikte partij die dit kon doen. Door te oriënteren kwam ik op de Fan Scan, en dan vooral de “paardentyperingen” (redactie: de 9 typeringen waarin een medewerker na het invullen wordt ingedeeld) spraken mij meteen aan.

Wij zijn van mening dat medewerkers ook deels verantwoordelijk zijn voor hun eigen werkgeluk. De Fan Scan sluit hierop aan. Er komt een duidelijk overzicht uit wat de organisatie kan doen maar ook wat de medewerker zelf kan doen. Het persoonlijk rapport dat iedere medewerker krijgt na het invullen van de Fan Scan was dan ook iets wat ons erg aansprak.  

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?

Wij zijn vooral trots op ons overall resultaat en de hoge respons. Dus de vijf belangrijkste cijfers; baan in totaliteit, het werk, de werkgever, het aanbevelen en de fan-ergy. Hierin scoorden wij erg hoog, zeker voor een eerste meting. We zijn niet alleen trots op onze scores maar eigenlijk ook vooral op het proces. Door de kick-off en powersessies hebben we gedurende het hele traject veel draagvlak gehad vanuit de leidinggevenden; erg belangrijk om er een succes van te maken. We hebben op basis van de uitkomsten inzicht gekregen in de uitdagingen van de verschillende teams. Het heeft ons geholpen om sommige teams beter te kunnen ondersteunen vanuit HR. Het mooie is dat leidinggevenden die heel hoog gescoord hebben met hun team dit willen vasthouden en hier actief mee aan de slag gaan.

Als je één ding mag noemen waarin jullie écht uitblinken, wat is dat dan?

Iets waarin wij uitblinken is dat wij een menselijk bedrijf zijn. Maatwerk is bij ons écht mogelijk. We zijn een betrokken en begripvolle werkgever.

Het feit dat we deze Fan Scan aanbieden en faciliteren aan onze medewerkers getuigt daarvan. Al is vooral de opvolging die we hieraan geven voor de medewerkers het belangrijkst.

We hadden een mooi resultaat maar toch focus je al snel op de punten waar je minder op scoort. Fan Factory heeft niet alleen de leidinggevenden, maar ook ons centrale MT meegenomen in de resultaten en belangrijke acties die voortkomen uit de Fan Scan. Ons werd geadviseerd om ieder MT lid een eigen onderdeel op te laten pakken. Hierdoor wordt het breed gedragen en wordt het niet alleen aangejaagd vanuit HR. Ik denk dat we hierdoor onze medewerkers laten zien hoeveel zij voor ons betekenen en richting leidinggevenden laten zien dat niet alleen zij, maar ook het MT zijn verantwoordelijkheid pakt om de aandachtspunten op te pakken.

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn?

De ruimte die je krijgt! Dit ligt natuurlijk in het verlengde van het menselijke bedrijf dat we zijn. Natuurlijk zijn er kaders en regels/procedures. Maar als je iets wilt bij ons dan kan dat vaak. Je krijgt als medeweker ook echt de kans om door te groeien of een zijstap te maken. Als een medewerker bij ons kansen ziet kunnen deze vaak ook gegrepen worden. Aan de ene kant word je wel geacht zelf de kansen te zien of te creëren, maar je voelt je ook echt vrij om de kans te pakken. Je wordt hierdoor soms wel in het diepe gegooid maar hierdoor is er wel veel vrijheid. Het is dan ook niet gek dat 82% van onze medewerkers de eigen verantwoordelijkheid die ze krijgen beoordelen met een 8 of hoger.

Wat is jullie doel voor de volgende meting?

Ons doel voor de tweede meting? Dat is natuurlijk een hoger cijfer halen! Het is leuk om meer sterren te halen, maar wat echt belangrijk is om tenminste net zo veel tevreden medewerkers te hebben en te behouden. Daarnaast willen wij ook verbetering gaan zien op de punten waar wij hard aan hebben gewerkt. We hebben aan een paar thema’s hard gewerkt waarvan we hopen dat mensen dit ook zien en voelen.

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor de organisatie?

Het hebben van het keurmerk is een leuke bijkomstigheid. We hebben het wel redelijk snel met logo en al op de website geplaatst met een klein stukje erbij. Daarnaast zijn de Beste Werkplek stickers verspreid over de organisatie en opgeplakt. Het is natuurlijk een uitdaging om het behalen van het keurmerk levend te krijgen in de hele organisatie. Daarom is iedereen nieuwsgierig naar de tweede meting; we hopen het keurmerk weer te behalen!

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Isabelle Hanssen.

isabelle.hanssen@fanfactory.nl