Goede medewerkersreis, voorwaarde voor terugkerende klanten

Naamloos.jpg

Door niet meer alleen vanuit de klantreis te denken maar je aandacht te besteden aan een fan-tastische medewerkersreis, zorg je voor bevlogen medewerkers die bijna vanzelf zorgen voor een onvergetelijke klantreis. 

Goede medewerkersreis: een voorwaarde voor externe fans

Volgens 25% van alle werkende mensen levert hun baan geen zinvolle bijdrage aan de samenleving, meldt blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit en Universiteit Leiden. Over het algemeen kun je stellen dat beroepen waarbij het resultaat direct zichtbaar is, door 1-op-1 contact met de klant, gast of patiënt, men nuttiger laat voelen in hun werk. Het nutteloze gevoel speelt in veel verschillende sectoren, zoals in de kunstsector en de financiële dienstverlening. Zonde toch? Mensen die hun werk niet zinvol vinden, kunnen klanten onmogelijk vol vuur tegemoet treden. Hoe zit het met de medewerkers in jouw organisatie? Maak jij gebruik van al hun kwaliteiten en daag je hen uit, zich volledig te ontwikkelen? Als ze fan zijn van hun werk en merk, zorgen ze (bijna) vanzelf voor een onvergetelijke klantreis.

De Fan Scan maakt inzichtelijk waar intern je kansen liggen!

Focus op klant én medewerker

Veel organisaties meten bijna continu de klanttevredenheid en proberen die doorlopend te verbeteren. Ze definiëren een ultieme klantreis, een belofte aan hun klant, meten de Net Promotor Score (NPS) en sturen bij op basis van continu klantonderzoek. Het is goed dat ze dat doen. Een optimale klantreis is belangrijk voor het succes van elke organisatie.
Ze vergeten alleen vaak hun grootste kapitaal: hun medewerkers. Hoe kun je verwachten dat zij de klantreis invullen als hun eigen reis bij de eerste werkdag al stopt? Hoe kun je gastvrijheid of gastgerichtheid vragen als er niet wordt geïnvesteerd in de medewerkersreis? Bevlogen medewerkers die van hun werk houden en lekker in hun vel zitten, bruisen van energie. Het enthousiasme spat er vanaf; zij zijn fan; zij maken het verschil! Zorg je behalve voor een goede klantreis voor een fan-tastische medewerkersreis, dan krijg je het beste van beide werelden.

De twee vliegwielen brengen en houden elkaar in beweging. Zodra deze draaien kan het een niet zonder het ander. Dan zal je echt excelleren; het verschil maken tussen like or love, tussen middenmoot en excellent, tussen een 8 en een 9.

Groots en meeslepend of klein en praktisch

Dat kun je natuurlijk groots en meeslepend aanpakken. Helaas komt er van ingrijpende plannen om het helemaal anders te doen, meestal niet veel terecht. Ze worden bovenin bedacht en vol vuur gelanceerd, maar doven na verloop van tijd uit als een nachtkaars. In de praktijk komt het niet tot stand. Natuurlijk zakt het enthousiasme na verloop van tijd weer weg. De boog kan ook niet continu op energieke spanning staan. Maar hoe houd je de veenbrand wel gaande? Hoe zet je iets in gang dat zich door je hele organisatie verspreidt, door iedereen wordt gedragen en gevoed, en hoe houd je dat in stand? Het is vaak een kwestie van klein en praktisch denken, en durven doen.

Het is best een uitdaging om je organisatie op dat punt stapje voor stapje beter te maken, met vragen als: hoe selecteren we mensen, hoe maken we hen deel van de familie, hoe ontwikkelen we hen? Hoe empower je hen; geef je ze vrijheid en het vertrouwen om hun eigen droombaan te boetseren, hoe betrek je ze bij de organisatie? Geef je hen onvoorwaardelijk blijk van erkenning en waardering en hoe evalueer je hun prestaties?

Fan Lab sessies

Daarom organiseert Fan Factory gratis workshops over de Employee Journey. We helpen je om je medewerkersreis te optimaliseren met praktische acties. Je leert van andere organisaties en krijgt tips en plannen die je de volgende dag al kunt toepassen in je eigen organisatie. Maak je medewerkers fan van hun merk en werk en sluit aan bij onze missie naar zeven miljoen fans!

Waar begin je?

Om gericht aan de slag te kunnen met het meer Fan maken van jouw medewerkers, wil je weten waar de prioriteiten liggen; wat levert nu het meeste op? De Fan Scan maakt inzichtelijk wat jouw medewerkers als eerste nodig hebben om meer betrokken en bevlogen te raken in hun werk én zet aan tot actie!

Met fan-ergieke groet,

Team Fan Factory