Effectief leren op de werkvloer: de drie basisregels

Ontwikkeling en groei zijn cruciale succesfactoren voor iedere organisatie. Weten wat, maar vooral ook hóe je leerstof aan je medewerkers aanbiedt, is een kunst op zich… en aan verandering onderhevig. Toch zijn er een aantal basisregels te benoemen voor Next Level Learning: zorg voor een blended aanpak, kijk goed om je heen en houd je aan de social mediawetten.   

 

The proof of the pudding is in the eating

De afgelopen zes jaar zijn voor ons bij Fan Factory één grote ontwikkel- en ontdekkingsreis op het gebied van Next Level Learning gebleken. We waren daarbij onze eigen proeftuin, maar hebben natuurlijk ook goed geluisterd en gekeken naar de medewerkers van onze klanten: wanneer draagt het leerproces bij aan de bevlogenheid en betere prestaties van medewerkers? Wanneer haken zij juist af? Dat het traditionele klassikale leren allang niet meer van nu is, mag een open deur zijn, maar uitgebreid praktijkonderzoek heeft ons laten zien dat ook de meeste e-learning methoden op veel fronten tekortschieten, hoe populair ze ook zijn. En het heeft ons bovendien inzicht gegeven in wat wél werkt. De basis voor Next Level Learning? Zó creëer je de beste voorwaarden voor effectief leren op de werkvloer:

  1. Een blended aanpak: het beste van beide werelden

Organisaties zijn in de afgelopen jaren massaal overgestapt van “klassieke” scholing naar kennisoverdracht via e-learning. Technologische mogelijkheden worden omarmd en dat is positief, toch wordt nog vaak genoeg de plank misgeslagen. De reden? De nadruk ligt te veel op zelfstudie. Een gemiste kans, want hoe handig en populair ook, online zal persoonlijk contact en één-op-één interactie nooit kunnen vervangen, zeker als het gaat om vragen stellen, de kaders schetsen “wat heb jij eraan?” en het uitwisselen van ervaringen. Slimmer is dus, om beide opties te combineren: breng medewerkers iets bij, maar dan in een praktijksituatie op de werkvloer (in plaats van in een klaslokaaltje). Zorg vervolgens, dat het geleerde beklijft door het online te herhalen en te toetsen. Of kies voor een virtuele omgeving om een vaardigheid te oefenen en toets deze vervolgens in de praktijk. Vergeet daarbij niet om je medewerkers tot ambassadeur van het geleerde te maken: laat hen in opdrachten ideeën en informatie doorgeven aan, én antwoorden halen bij collega’s (online én ‘in het echt’). Zo leren je medewerkers op een aanstekelijke manier van elkaar en met elkaar.

  1. Kijk om je heen!

Stonden zes jaar geleden nog steevast autoriteiten als CEO’s of presentatoren met een gescript verhaal voor de camera om medewerkers iets bij te brengen, nu bestaat 80% van alle goed bekeken corporate filmpjes uit vlogs van medewerkers zelf. En dat is niet voor niets: mensen willen niets opgelegd krijgen, maar nemen wel graag iets aan van iemand, met wie ze zich kunnen identificeren. Wil je de juiste snaar bij je medewerkers raken, kijk dan vooral naar de mediatrends van dit moment: mensen hebben behoefte aan vluchtiger, meer, sneller en individueel te bepalen informatie. Zo zie je steeds minder tekst-plus-foto en meer video (bezoek nu.nl maar eens); minder long content en meer short content (denk aan de comedyseries op tv van 30-55 minuten per aflevering vs. een komisch filmpje van 30 sec. op Youtube); minder aandacht voor een vaststaand/opgelegd aanbod (televisieprogrammering) en meer user generated (on demand/Netflix) aanbod; minder laagfrequent (1x per week een aflevering) en meer hoogfrequent (bingewatching) kijkgedrag. De wereld verandert, waarom je methoden niet?

  1. Likes en gamification: social mediawetten als leidraad

Ik simplificeer even, maar veel content op social media als Facebook, Instagram, SnapChat en YouTube drijft op twee psychologische (en chemische!) processen: de honger naar erkenning (Likes!) en naar awesomeness (Too Cool Not To Share). Beide zorgen namelijk voor de aanmaak van serotonine, een stofje dat je een prettig, bevredigend gevoel geeft. Daar kun je op inspelen: juist díe honger wil je ook bij je medewerkers steeds weer opnieuw aanwakkeren en bevredigen. Like-mogelijkheden of ratingopties in je Next Level Learning omgeving kunnen hieraan bijdragen: zorg ervoor, dat medewerkers met collega’s delen wat ze zelf top vinden, wat ze hebben gedaan en hoe goed ze dat hebben gedaan. Met inzicht in het gehele leeraanbod – inclusief onderscheidende categorieën, niveaus, reviews/verslagen, de eigen prestaties en die van anderen –heb je een perfect instrument in handen om je medewerkers te motiveren.

Gamification, een aanpak in het verlengde hiervan, heeft een vergelijkbaar effect: spelenderwijs leer je het meest én het leukst, en dat geldt zeker niet alleen voor kinderen. Door spelelementen (zowel in de online omgeving als in het echt) toe te voegen, kun je een hechte community bouwen en de motivatie van je medewerkers enorm versterken. Maak scores/voortgang visueel, breng levels aan van rookie tot pro en deel beloningen uit als incentives om bepaalde uitdagingen te behalen. Zeg nou zelf: hoe cool is het, als je deze maand als Koning Klantvriendelijkheid van een online sportzaak een uniek EK’88 tenue voor je avatar kunt verdienen? Let wel, de beloning, of het nu in de vorm van punten, badges, levels of avataraccessoires is, werkt alleen, als de spelelementen die je inzet voldoende uitdagend zijn, de creativiteit aanspreken, samenspel en samenwerking bevorderen en, hoe kort ook, een escape van de werkelijkheid bieden. In dat geval… Game on!!

En dan nog dit

Leren is een serieuze zaak, fun en humor de smaakmakers. Een grappig filmpje ter illustratie? Maak er vooral gebruik van, maar zorg wel, dat de boodschap zelf helder blijft (er bij voorkeur door versterkt wordt). Houd komische elementen dus kort en gevat en vermijd aanstootgevende vormen waarmee je de plank juist misslaat.

Benieuwd naar hoe jij Next Level Learning in de praktijk kunt brengen binnen jouw organisatie? Hoe je bevlogen medewerkers hongerig naar kennis houdt? Bezoek een van onze Fan Labs. Geef ons hier aan als je op de hoogte wilt blijven van welke onderwerpen eraan komen in 2019. Wij denken graag met je mee!

*

Fan-ergieke groet,

Olaf van der Ham– Managing Partner bij Fan Factory

Olaf.vanderham@fanfactory.nl

06 –  81 16 60 03

By |2018-10-31T16:12:06+00:00oktober 30th, 2018|Blog|0 reacties

Laat een reactie achter