Deel je droom!

Effectieve onboarding van ál je medewerkers (ook de niet zo nieuwe): zo doe je dat!

Weten jouw medewerkers (nog), waar ze het allemaal voor doen? Veel energie en inspanning op de werkvloer gaat in de meeste organisaties naar het ‘simpelweg’ uitvoeren van rollen en taken. Niet per sé naar het waarmaken van het hogere doel van de organisatie. Vaak komt dat, omdat er op termijn geen, of onvoldoende aandacht is voor onboarding in dit kader. En juist dàt kan een organisatie duur komen te staan: doelen bereik je nu eenmaal sneller en beter samen, met focus en een gedroomde bestemming. Maar dan moet je wel zorgen, dat íedereen die kent… en niet meer vergeet.

Effectief onboarden? Begin bij je bestemming!

Lewis Carroll zei ooit “If you don’t know where your’re going, any road will lead you there”: wie geen einddoel in gedachten heeft, kan iedere denkbare route nemen en ergens uitkomen, want iedere bestemming is dan oké. Mooi, als het je puur om de reis zelf gaat, maar niet erg handig voor een organisatie die je graag verder wilt brengen. Je hebt dus een inspirerende bestemming, een soort van aansprekende finishfoto nodig, om de middenmoot in jouw branche te ontstijgen.

 

Deel je droom

Die finishfoto, of stip op de horizon is een goede start. Je route en bestemming, je missie en visie vastleggen, een uitstekende vervolgstap. Maar dan… wordt de gedroomde bestemming continu gedeeld met álle medewerkers die invulling geven aan deze droom? Of alleen kort met de nieuwkomers? Is iedereen op de ‘vloer’ op de hoogte en kunnen zij zich identificeren met deze droom… met hun hoofd én met hun hart? Bij de meeste bedrijven blijken de mensen op de werkvloer géén idee te hebben van ‘the big picture’. En dat is niet zonder gevolgen. Want hoe kunnen medewerkers een droom doorleven die ze niet kennen? Hoe kunnen ze die droom doorvertalen naar hun eigen rol en werkzaamheden? Hoe kunnen ze het gevoel krijgen van belang te zijn voor, en een aandeel te hebben in het bereiken van die bestemming? Want daar zit de crux: onboarding gaat erom, dat je je medewerkers bewust laat instappen op de reis die je in 3 of misschien zelfs wel 5 jaar met elkaar wilt afleggen. En dat heeft meer met voelen dan met weten te maken. Wie ‘aan boord’ is, ervaart dat hij ertoe doet, meespeelt, gezien wordt, bijdraagt. Dat gevoel versterkt de bevlogenheid en daarmee de productiviteit en prestaties, zowel van het individu, als van het collectief.

 

Van congres tot schoonmaker

Wie bewijs wil voor de kracht van het delen van dromen, hoeft alleen maar te kijken naar fenomenen als John F. Kennedy, Elon Musk, Louis van Gaal en bijvoorbeeld het succes van Cool Blue en Bol.com. Om met JFK te beginnen: in 1961 sprak het Amerikaanse Congres toe. Hij deelde er zijn aspiraties om voor het eind van het decennium een man op de maan te zetten… en veilig naar aarde te laten terugkeren. Een letterlijk grenzeloze ambitie, die niet alleen een natie inspireerde, maar ook de collectieve denk- en slagkracht mobiliseerde om die droom waar te maken. Het hele Amerikaanse volk kon zich ermee identificeren, maakte deel uit van die droom en pakte zijn rol: het ging niet meer om de individuele taken of werkzaamheden. Zo antwoordde een conciërge op Cape Canaveral, Houston, toe hij door Kennedy werd gevraagd, wat hij zoal deed daar: “ik help mee een man op de maan te zetten”. Op 20 juli 1969 werd Kennedy’s missie werkelijkheid.

 

Opereren op de rand van haalbaarheid

Diezelfde grenzeloze ambitie zien we nu ook bij Elon Musk (Tesla, SpaceX), één van ’s werelds succesvolste ondernemers. Zijn droom: being among the stars. Of concreter, het koloniseren van Mars. Te beginnen met een cargomissie in 2022 en aansluitend een missie met vracht én crew in 2024. Ook hij heeft in relatief korte tijd een ongekende collectieve denkkracht gemobiliseerd. Zijn missie wordt daardoor inmiddels haalbaar geacht en door de gehele organisatie gedragen. Dat lukt je alleen, als je mensen echt laat delen in je droom, hen er deelgenoot en mede-eigenaar van maakt.

En dan Louis van Gaal. Hoewel zeer succesvol in zijn rol als trainer van Europese topclubs, loodste hij het Nederlands elftal in 2013/2014 maar nipt door de kwalificatie voor het WK in Brazilië. Zonder één gewonnen wedstrijd. Iedereen verklaarde hem voor gek, toen hij bij RTL Late Nightmet droge ogen beweerde dat een plek in de halve finale van het toernooi haalbaar moest zijn. Hij bewees hun ongelijk, door de mensen die het moesten doen, van spelers tot medische en technische staf, mee te nemen in zijn missie. Met iedereen ‘’aan boord” en bewust van het doel en de individuele rol daarbij, creëerde Van Gaal een flow die het elftal uiteindelijk tot verrassing van velen de derde plaats opleverde.

 

Onboarding: van inspanning tot succes

We zien het ook bij florerende bedrijven als Cool Blue en bol.com: succes is zelden of nooit toevallig. Onboarding, ook van medewerkers die al langer rondlopen, is een belangrijke factor. Zorg dus voor een ambitieuze finishfoto vooraf, die uitnodigt tot identificatie. Laat die gezamenlijke ambitie door alle lagen heen, op ieder moment,doordringen. Spreek energie collectief aan en biedt een heldere context waarbinnen de individuele taken en rollen worden belegd, van boven tot onderin de organisatie. Daarmee kweek je een ‘we gaan het doen’ mentaliteit. Je ziet het nog maar weinig, zeker in dienstverlenende organisaties als de horeca, de zorg en retail. Mensen op de werkvloer hebben vaak geen idee van ‘waar ze voor staan of waar ze voor gaan’ en kunnen zich daar dan ook niet mee identificeren. Ze vernemen slechts wat van hen individueel verwacht wordt en opereren zo al gauw op hun eigen eiland in plaats van vanuit hun rol binnen een groter geheel.

 

Maak het inzichtelijk en persoonlijk

Mijn advies: vertel medewerkers over je droom, je ambities, in gewone taal. Heb het geregeld over die finishfoto en blijf herhalen wat je wilt bereiken én hoe. Blik bij tijd en wijle terug, maar vooral vooruit, in stappen die te overzien zijn. Laat zien hoe individuele activiteiten bijdragen aan het hogere doel en last but not least: maak het persoonlijk.

Meer weten over effectieve onboarding van ál je medewerkers? Bekijk dan eens het interview met Pieter Zwartover het inbedden en uitdragen van cultuurwaarden, of stop het boek Het Geheim van bol.comvan Michel Schaeffer in je vakantiekoffer (en lees het!). Nog beter: bezoek één van onze Fan Lab sessies over onboarding en laat je inspireren, of neem contact met ons op voor een afspraak. Goede reis!

 

Erik Bemelmans – Managing Partner Fan Factory

erik.bemelmans@fanfactory.nl

+31 (0)6 – 83 22 31 47

By |2018-06-13T18:12:08+00:00juni 13th, 2018|Blog|0 reacties

Laat een reactie achter