Interview Exsin

Exsin is specialist in het leveren van denkkracht en mankracht in de niche van vergunningverlening, toezicht en advies binnen de fysieke leefomgeving. Vanuit Zwolle en Soest werken ze inmiddels voor 22 van de 29 omgevingsdiensten, vele gemeenten, provincies, en 3 waterschappen. Exsin heeft de Fan Scan gedaan en Het Beste Werkplek Keurmerk verdiend met 3 sterren! HR Manager Daisy Heijnen vertelt hier meer over.

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te gaan doen?

Onze visie is: Blije mensen presteren beter. Om onze missie en visie uit te dragen zijn we aan de slag gegaan met de Fan Scan. Als medewerkers blij en gelukkig zijn en goed op hun plek zitten, dan volgen de goede prestaties vanzelf. Wij beweren dat we blije medewerkers hebben en om dat zeker te weten heb je natuurlijk een nulmeting voor nodig. We hebben onze gesprekkencyclus binnen onze organisatie waarin we met medewerkers praten over wat iemand wil gaan doen en bereiken. Dat alleen is niet voldoende om antwoord te krijgen op de vraag of onze medewerkers gelukkig zijn met ons als werkgever. Om deze reden zijn we op zoek gegaan naar organisaties die ons daarbij kunnen helpen, en jullie aanpak sprak ons heel erg aan. Jullie zijn niet bang om ‘out of the box’ te denken, hebben een ontzettend leuke en verfrissende manier om zaken te presenteren, waardoor het ook aantrekkelijk wordt om het onderzoek te doen.

Waar ben je het meest trots op als je kijkt naar de resultaten?

Allereerst zijn we hartstikke blij met het resultaat! Onze medewerkers hebben ons beoordeeld met een Beste Werkplek Keurmerk van 3 sterren. Wij zijn er hartstikke trots op dat het vertrouwen dat wij onze medewerkers geven, werkt. Wij zijn een organisatie die werkt voor de overheid, dus we hebben te maken met bepaalde wet- en regelgeving die medewerkers moeten volgen. Toch voelen de medewerkers, buiten deze kaders om, de ruimte om zich verder te ontwikkelen en om voor een goede werk-privé balans te zorgen. We zijn een jonge organisatie, waarvan veel medewerkers startende relaties hebben, een huis kopen of proberen een gezin te stichten. Wat dat betreft ben ik er heel trots op dat ze het voor elkaar krijgen om werk en privé met elkaar in balans te brengen.

Als je één ding mag noemen waarin jullie echt uitblinken, wat zou dat dan zijn?

Ik denk dat we uitblinken in het vertrouwen dat we onze medewerkers geven, en daarnaast de persoonlijke ontwikkeling die bij ons centraal staat. Wij zijn er goed in om medewerkers vanaf het moment dat ze bij ons komen werken een goede start van hun carrière te geven. Ze krijgen de mogelijkheid om zich door te ontwikkelen. Tegelijkertijd is dit ook iets waar ze kritisch op zijn en waar we aan moeten werken. We willen medewerkers nog beter faciliteren om ze te laten doen waar ze goed in zijn. 

Wat is jullie recept om de beste werkplek te zijn?

Vertrouwen en aandacht is het allerbeste recept. Mensen willen gezien worden en dat snappen we heel goed. Op het moment dat er privé bijvoorbeeld sprake is van mantelzorg of medewerkers die fysieke of psychische klachten ontwikkelen om wat voor reden dan ook, dan willen we ze faciliteren zodat ze zich beter voelen en hun werk goed kunnen doen. Dit doen we onder andere door flexibel te zijn en mee te denken in het aanpassen van werktijden etc., maar ook door middel van coaching trajecten in samenwerking met onze arbodienst. We willen echt een stukje mentale ondersteuning bieden op het moment dat het emotioneel te zwaar wordt

Wat is jullie doel voor de volgende meting?

Het behoud van de 3 sterren is een doel, al beseffen we ons ook dat dat heel moeilijk gaat zijn. We willen niet achterover leunen en niks veranderen, maar op het moment dat je in beweging komt kan het een klein beetje onveilig gaan voelen. Op dit moment hebben we geen drastische veranderingen op de planning staan, maar we zijn wel constant in ontwikkeling met van alles. We gaan dus niet voor verbetering van de resultaten, want ik denk dat dat niet haalbaar is, maar we proberen het wel vast te blijven houden. We realiseren ons dat het volhouden van deze resultaten al een hele knappe prestatie zou zijn.

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor jullie organisatie?

Door het behalen van het keurmerk is het opeens zichtbaar hoe trots we eigenlijk zijn op onze medewerkers en ons bedrijf als geheel. Op LinkedIn hebben we hier aandacht aan besteed, en zowel het MT, als het commerciële team gebruikt het keurmerk ook in hun handtekening. Het keurmerk geeft vooral een gevoel van trots, en wie wil nou niet trots zijn op zijn eigen werkgever? Ik denk dat dat het allermooiste is wat we kunnen bereiken.