Interview Brothers Horeca Groep

Brothers Horeca Groep is een horeca- en evenementenorganisatie in Midden-Nederland met het hoofdkantoor in Bosch en Duin. BHG heeft met de Fan Scan het Beste Werkplek Keurmerk behaald met twee sterren. In een kort interview vertelt Myrthe Boomsma – HR-adviseur- hier meer over.

Wat was voor jullie de aanleiding om de Fan Scan te doen?

Vorig jaar zijn we begonnen met een 0-meting om te kijken wat de mening was van onze medewerkers. Hoe kijken ze naar hun werk en ons als werkgever? Waar ligt hun behoefte? Wat kunnen wij als organisatie verbeteren? Afgelopen jaar hebben we de 1-meting gedaan om de resultaten te vergelijken met vorig jaar. Hierbij kijken we vooral naar waar we nu staan t.o.v. vorig jaar. Wat is er verbeterd en waar hebben we minder op gescoord als werkgever? Wij vinden het belangrijk om medewerkers hun mening te laten geven, en daar ook daadwerkelijk wat mee te doen.

Als je kijkt naar de resultaten, waar ben je dan het meest trots op?

Ik ben vooral trots op de verbeteringen die we hebben doorgevoerd ten opzichte van vorig jaar. Het is bij ons complex; we hebben veel verschillende soorten concepten en verschillende groepen medewerkers. Veel van onze bedrijven hebben grote verbeteringen laten zien ten opzichte van de 0-meting. Onder andere de communicatie middels de BHG Fan App heeft ertoe geleid dat medewerkers zich meer betrokken voelen en meer tevreden zijn. Op allerlei vlakken die worden gemeten met de Fan Scan, kunnen we nu waarborgen dat ze continu verbeterd worden. 

Als je één ding mag noemen waarin jullie echt uitblinken, wat is dat dan?

Eén ding dat echt in elk BHG bedrijf terugkomt, is het teamgevoel. Er heerst collegialiteit; mensen hebben het voor elkaar over om te werken en om voor elkaar een stapje harder te zetten. Als het met iemand even wat minder gaat, dan is er altijd wel een collega die zich extra inzet. Er heerst echt een teamgevoel binnen elk bedrijf en dat is wel heel mooi. Bij elk bedrijf kwam ook naar voren dat mensen dit heel belangrijk vinden dus het is extra fijn dat dit goed scoort. 

Wat is jullie recept om de beste werkplek te zijn?

Ons recept om de beste werkplek te zijn is het zakelijke en professionele dat we uitstralen naar de gast, gecombineerd met het informele horecagevoel dat heerst binnen de teams. Bij ons heerst binnen het bedrijf echt een familiecultuur; dat is waar wij voor staan en dat komt ook heel erg terug in de metingen. Los daarvan zijn we doelgericht en hebben we aandacht voor iedere individuele medewerker. Door onze familiecultuur zijn we goed in staat dit met zijn allen te realiseren.

Wat is jullie doel voor de volgende meting?

Het is de bedoeling dat we elk jaar een meting gaan doen, zodat we elk jaar kunnen vergelijken met het jaar ervoor. Het doel voor volgend jaar is natuurlijk om de drie sterren van het Beste Werkplek Keurmerk te behalen!

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor jullie organisatie?

Met het keurmerk laat je aan de buitenwereld zien dat medewerkers centraal staan. Mensen buiten de organisatie zien zo dat wij een goede werkgever zijn voor onze medewerkers. Dit is iets wat we ook willen uitstralen; zo’n keurmerk draagt daar echt aan bij.