Interview AllSolutions

AllSolutions is online bedrijfssoftware en het bedrijf is gevestigd in Woerden. Met ca. 50 medewerkers maakt AllSolutions bedrijfsinformatie tijd- en plaatsonafhankelijk toegankelijk voor iedereen op ieder device. AllSolutions heeft het Beste Werkplek keurmerk behaald met maar liefst 3 sterren! Corné Suikerbuik – Marketing en Talent manager – vertelt  hier meer over.

Wat was voor jullie de aanleiding om de fan Scan te doen?

Enige tijd geleden is het MT van AllSolutions aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een langetermijnvisie tot en met 2029. Daaruit is ook het strategisch HR-beleid gedestilleerd. HR binnen AllSolutions had een louter operationeel karakter, bijvoorbeeld de salaris- en personeelsadministratie en het beheer van verzuim. Hele belangrijke taken, maar we wilden meer. Uiteindelijk zijn we op 3 pijlers uitgekomen. Allereerst AllSolutions neerzetten als werkgeversmerk, daarnaast de persoonlijk groei van onze mensen en ten derde medewerkerstevredenheid.

Onze aanleiding om de Fan Scan te doen was dus om medewerkertevredenheid te meten én te achterhalen hoe medewerkers ons beoordelen op de elementen die voor ons belangrijk zijn. Mensen werken graag en lang bij AllSolutions gemiddeld zo’n 15 jaar en wij deden de aanname dat ze dan automatisch ook wel tevreden zouden zijn. Marthe van Fan Factory triggerde ons door te stellen dat ze waarschijnlijk heel erg loyaal zijn, maar dat dat niets zegt over de mate van tevredenheid, betrokkenheid en bevlogenheid. Gelukkig weten we dat het met deze zaken wel goed zit binnen AllSolutions, dus dit is heel erg waardevol voor ons.

Waar ben je het meest trots op, kijkend naar de resultaten?

Als ik kijk naar de resultaten van 2022, ben ik erg trots op het feit dat datgene wat we als aanbevelingen in 2021 hebben gekregen, bij de tweede meting juist erg gewaardeerd werd door onze mensen. Met de onderwerpen die er in 2021 uitkwamen zijn we direct aan de slag gegaan. Onze focus lag daarbij op persoonlijke groei en ontwikkeling. Eerder waren we hier nog niet heel actief mee bezig; uit de Fan Scan kwam naar voren dat medewerkers hier wel behoefte aan hadden. 

Medewerkers groeien niet alleen in kennis maar ook in competenties; denk bijvoorbeeld aan iemand die van junior naar medior naar senior groeit. Tijdens deze groei wil je ander gedrag zien bij mensen. Dit hebben we nu goed in beeld, dus daar kunnen we nu veel gerichter op coachen. Het hele functionerings- en beoordelingsmodel is daarmee op de schop gegooid. Inmiddels zitten wij elke 2 maanden met de mensen om tafel om over hun persoonlijke groei te praten.

Als je één ding mag noemen waar jullie echt in uitblinken, wat is dat dan?

Als ik één ding mag noemen, is dit echt betekenisvol samenwerken. Zowel met klanten als met medewerkers. We gebruiken #goedvoorelkaar veel in onze uitingen, en dat is ook echt zo, ook als medewerkers van AllSolutions zijn we dat. Onze haast familiaire cultuur, helpt hier natuurlijk wel in. Dat zorgt er ook voor dat veranderen niet altijd even gemakkelijk is. En dat is wel nodig met onze stevige groeiambities. Mensen meenemen op reis, uitleggen waarom je bepaalde zaken doet, of soms ook niet meer doet (na 35 jaar) is daar een belangrijke factor in. En, zorg ervoor dat je benaderbaar bent, dat mensen altijd met hun verhaal bij jou terecht kunnen.

Wat is jullie recept om de Beste Werkplek te zijn?

Het belangrijkste recept is investeren. Investeer als organisatie om persoonlijke groei op maat te organiseren. Dit betekent ook dat je moet respecteren dat persoonlijke groei voor iedereen anders is.

Wat is jullie doel voor de volgende meting?

Ons voornaamste doel voor de volgende meting is om deze 3 sterren te behouden. We scoren hoog op een aantal aspecten, dus dit willen we graag vol blijven houden. Tevredenheid centraal stellen is iets dat duidelijk terugkomt in ons HR beleid, daarom vinden we het ook belangrijk om hiermee aan de slag te blijven gaan. De projecten die we hierin gaan draaien zijn niet zo groot als de voorgaande jaren, maar om de stijgende lijn vast te blijven houden moet de aandacht wel gevestigd blijven op deze onderwerpen. Dit geldt voor de huidige medewerkers, maar zeker ook voor nieuwe mensen die net te maken krijgen met de organisatie. Zij moeten ook inzien dat ze te maken hebben met een bijzondere club die de mening van hun medewerkers waardevol vindt.

Wat is de toegevoegde waarde van het keurmerk voor jullie organisatie?

De toegevoegde waarde van het keurmerk is vooral voor uitingen naar buiten toe. Het laat zien dat we goed bezig zijn en we gebruiken dit dan ook in onze arbeidsmarktcommunicatie. Het is altijd mooi om dit te kunnen laten zien want het is de bevestiging van een organisatie die er verstand van heeft. Daarnaast zorgt het voor trots op het eigen bedrijf. Eén van onze kernwaarden is trots, dus dat proberen we ook echt te zijn. Trots is niet iets dat Nederlanders snel voelen. Er wordt snel gezegd ‘doe maar normaal dan doe je al gek genoeg’, maar soms mag je ook gewoon concluderen met elkaar dat iets gewoon goed is. Het keurmerk draagt bij aan deze trots en we willen dan ook op deze manier door blijven gaan!