Terug naar overzicht

vanHaren is vanaf de allereerste dag - ruim 90 jaar geleden - een schoenenbedrijf waar mensen bijzonder belangrijk zijn. De mens staat dan ook centraal in de missie van het bedrijf; vanHaren dient de mens. Klanten blij maken met persoonlijk advies en verrassende service: daar gaat vanHaren voor én daar staat vanHaren voor. En daar heeft zij haar medewerkers keihard voor nodig. Het is dan ook van het grootste belang dat goed voor de medewerkers wordt gezorgd. Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar het gaat nog verder, want ook het welzijn van de medewerkers van de bedrijven die onze schoenen maken liggen vanHaren aan het hart én mensen in nood in de allerarmste landen. vanHaren heeft een Stichting (Stichting Hulp) waaruit vele projecten geïnitieerd worden om de hulp direct op de benodigde plaats te krijgen. Hart voor schoenen én voor de mens!

“Hoe krijgen wij scherp wat onze speerpunten per regio zijn om een aantrekkelijke werkgever te zijn?”

Bij vanHaren werken ruim 1.500 medewerkers. Verkoopmedewerkers, filiaalmanagers, logistiek medewerkers, administratief medewerkers etc. Je vindt ze in 144 winkels in Nederland, 15 winkels in België, op het support office in Waalwijk en Antwerpen en in het logistiek centrum in Waalwijk. Hoe zorg je er nu voor dat al deze medewerkers fan zijn van merk en werk; dat ze vol passie en plezier, op een professionele wijze prestaties kunnen leveren?

Stap 1: Meten van de speerpunten per regio

De Fan Scan is uitgevoerd om scherp te krijgen waarin vanHaren uitblinkt als werkgever én wat als eerste aangepakt moest worden per organisatie-onderdeel (regio, support office of logistiek centrum) om een aantrekkelijke werkgever te zijn én te blijven. Na het invullen ontving iedere medewerker een persoonlijke rapport, waarmee hij/zij direct zelf aan de slag kon, met of zonder de leidinggevende, dat was aan de medewerker om te besluiten. De organisatieresultaten van de Fan Scan werden uitgesplitst op organisatie-onderdeel, zodat duidelijk zou worden welke actiepunten van belang zijn voor ieder organisatie-onderdeel. Dat kan nog verder uitgesplitst worden naar kleinere eenheden maar daar is in de eerste meting nog niet voor gekozen. Het mooie was dat na de eerste meting bleek dat er wel degelijk wensen zijn tot verdere splitsing dus dat is zeker het overwegen waard voor de volgende meting.

Stap 2: Aanpakken van de speerpunten per regio

Snel na het verschijnen van de resultaten is vanHaren aan de slag gegaan met het aanpakken van 'laaghangend fruit'. Leuke kleine verrassende elementen die in de basis al uitgewerkt waren en die vervolgens herkenbaar werden en waarop doorgepakt kon worden. Grotere thema’s zijn gecategoriseerd op prioriteit en staan het aankomende jaar centraal. Ook werd een energieke workshop georganiseerd voor alle leidinggevenden om hen te helpen de resultaten van hun eigen regio te vertalen naar een concreet actieplan voor de eerste 100 dagen. Geen grote thema's maar kleine aanpassingen die grote impact konden hebben. Ze leerden wat de aspecten waren die van het grootste belang waren om als eerste aan te pakken én ze kregen de tools om hiermee aan de slag te gaan. Door jaarlijks te blijven meten en bijsturen, kan vanHaren effectief toewerken naar hun doel; de meest aantrekkelijke werkgever zijn in de retail!

Meer over de Fan Scan

Resultaat

Door de verantwoordelijkheid voor opvolging -deels- bij de direct leidinggevenden te beleggen wacht vanHaren niet af, maar komt zélf in actie na de Fan Scan. Deze pro-activiteit is erg belangrijk. Daarnaast weet vanHaren nu waarin ze al goed is en welke thema’s centraal maar ook op organisatie-onderdeel, de meeste aandacht behoeven. Door de concrete afsluiting met tips, tricks en adviezen kan vanHaren daadwerkelijk aan de slag om hun doel te behalen.

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint.

0610571901

Neem een kijkje in de vragenlijst en de management rapportage!

Demo aanvragen