Terug naar overzicht

vanHaren is vanaf de allereerste dag - ruim 90 jaar geleden - een schoenenbedrijf waar mensen bijzonder belangrijk zijn. De mens staat dan ook centraal in de missie van het bedrijf; vanHaren dient de mens. Klanten blij maken met persoonlijk advies en verrassende service: daar gaat vanHaren voor én daar staat vanHaren voor. En daar heeft zij haar medewerkers keihard voor nodig. Het is dan ook van het grootste belang dat goed voor de medewerkers wordt gezorgd. Blije medewerkers zorgen voor blije klanten. Maar het gaat nog verder, want ook het welzijn van de medewerkers van de bedrijven die onze schoenen maken liggen vanHaren aan het hart én mensen in nood in de allerarmste landen. vanHaren heeft een Stichting (Stichting Hulp) waaruit vele projecten geïnitieerd worden om de hulp direct op de benodigde plaats te krijgen. Hart voor schoenen én voor de mens!

“Hoe krijgen wij scherp wat onze speerpunten per filiaal en afdeling zijn om een aantrekkelijke werkgever te zijn?”

Bij vanHaren werken ruim 1.500 medewerkers. Verkoopmedewerkers, filiaalmanagers, logistiek medewerkers, administratief medewerkers etc. Je vindt ze in 142 winkels in Nederland,  56 winkels in België, op het support office in Waalwijk en Antwerpen en in het logistiek centrum in Waalwijk. Hoe zorg je er nu voor dat al deze medewerkers fan zijn van merk en werk; dat ze vol passie en plezier, op een professionele wijze prestaties kunnen leveren?

Stap 1: Meten van de speerpunten per regio, filiaal en afdeling.

De Fan Scan is in 2019 voor het eerst uitgevoerd om scherp te krijgen waarin vanHaren uitblinkt als werkgever én wat als eerste aangepakt moest worden per organisatie-onderdeel (regio, support office of logistiek centrum) om een aantrekkelijke werkgever te zijn én te blijven. Na het invullen ontving iedere medewerker een persoonlijke rapport, waarmee hij/zij direct zelf aan de slag kon, met of zonder de leidinggevende, dat was aan de medewerker om te besluiten. De organisatieresultaten van de Fan Scan werden uitgesplitst op organisatie-onderdeel, zodat duidelijk zou worden welke actiepunten van belang zijn voor ieder organisatie-onderdeel.

In 2021 is de Fan Scan voor de tweede keer uitgevoerd, dit keer zijn de resultaten en aanbevelingen per filiaal en afdeling inzichtelijk gemaakt, zodat iedere leidinggevende exact wist waar hij/zij de nadruk op moest leggen om ervoor te zorgen dat medewerkers blijven én hun positieve ervaringen doorvertellen.

Stap 2: Aanpakken van de speerpunten per regio, filiaal en afdeling.

Na het verschijnen van de resultaten in 2019 zijn alle leidinggevenden van de organisatie door middel van energieke workshops op weg geholpen om de resultaten van hun eigen regio te vertalen naar een concreet actieplan voor de eerste 100 dagen. Geen grote thema's maar kleine aanpassingen die grote impact konden hebben. Ze leerden wat de aspecten waren die van het grootste belang waren om als eerste aan te pakken én ze kregen de tools om hiermee aan de slag te gaan. Direct na de bekendmaking van de eerste resultaten in 2019 is ook vanHaren als organisatie aan de slag gegaan met het aanpakken van 'laaghangend fruit'. Leuke kleine verrassende elementen die in de basis al uitgewerkt waren en die vervolgens herkenbaar werden en waarop doorgepakt kon worden. Grotere thema’s zijn gecategoriseerd op prioriteit en hebben tussen de eerste en tweede meting centraal gestaan. In 2021 kreeg iedere leidinggevende in zijn eigen managerdashboard een aanbeveling voor het eigen team. Tijdens de energieke (online) workshops die ook dit jaar plaatsvonden vierden we de geboekte successen tussen de eerste en tweede meting, stelden de leidinggevenden concrete doelen voor het eigen team en maakten een nieuw smart geformuleerd actieplan.

Meer over de Fan Scan

Resultaat

Door de verantwoordelijkheid voor opvolging -deels- bij de direct leidinggevenden te beleggen wacht vanHaren niet af, maar komt zélf in actie na de Fan Scan. Deze pro-activiteit is erg belangrijk. Daarnaast weet vanHaren nu waarin ze al goed is en welke thema’s centraal maar ook op organisatie-onderdeel, de meeste aandacht behoeven. Door de concrete afsluiting met tips, tricks en adviezen kan vanHaren daadwerkelijk aan de slag om hun doel te behalen.

Door de actiegerichte aanpak van de leidinggevenden bij vanHaren kon vanHaren in 2021 -los van de respons van 80%- vieren dat zij op meerdere onderwerpen in de Fan Scan grote verbeteringen hebben behaald. Zo werden onder meer de baan in totaliteit, vanHaren als werkgever, de werkdruk, de hulpmiddelen en de lichamelijke belasting fors beter  beoordeeld dan bij de eerste meting. Mooie resultaten met als kroon op het werk het Beste Werkplek Keurmerk in de Retail!

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint.

0610571901

Neem een kijkje in de vragenlijst en de management rapportage!

Demo aanvragen