Terug naar overzicht

‘Part of the family’; zo wil Van der Valk dat haar medewerkers zich voelen. Hoe doen ze dat? Sinds 2019 maakt Van der Valk Nijmegen-Lent gebruik van de Fan App en inmiddels hebben zij hun eigen branded Valk App in eigen huisstijl. Marijn, Marketing & Communicatie Manager, vertelt wat de aanleiding hiervoor was en wat de Fan App hen brengt.

Wat was de aanleiding om met de Fan App te gaan werken?

In 2019 was Van der Valk Nijmegen-Lent op zoek naar een nieuwe manier van communiceren met haar medewerkers. De doelgroep binnen Van der Valk is jong, zij groeien op in een digitale wereld en kunnen bijna niet zonder hun smartphone. “We merkten dat e-mails met belangrijke informatie vaak niet gelezen werden en dat de betrokkenheid met ons hotel hierdoor daalde” vertelt Marijn. “We werkten met een e-learningsysteem dat niet meer toereikend was, dus het was tijd voor iets nieuws! We zochten een app waarin we communiceren, onboarden en online leren konden combineren. We wilden medewerkers één tool bieden die gedurende de hele employee journey zou zorgen voor een hogere medewerkerbetrokkenheid”. 

Wat brengt de app Van der Valk Nijmegen-Lent? 

De Valk Fan App is het enige officiële communicatie- en leerkanaal vanuit de organisatie.  “Door de manier waarop wij laagdrempelig met onze medewerkers in contact staan, zijn zij meer betrokken bij de organisatie. Daarnaast kunnen ze gemakkelijk onderling met elkaar communiceren via de chatfunctie, zo hebben ze elkaars telefoonnummer niet nodig maar kunnen toch even checken of er iemand is die een dienst kan overnemen” geeft Marijn aan. 

De Valk App zorgt daarnaast voor een soepele, leuke én waardevolle onboarding voor nieuwe medewerkers. Marijn vertelt dat de medewerkers spelenderwijs en gedoseerd het bedrijf leren kennen via diverse korte trainingen en berichten. “En wij kunnen aan het einde van de proeftijd in één oogopslag zien of alle trainingen gemaakt zijn”. 

Welke functionaliteiten gebruikt Van der Valk Nijmegen-Lent?

Van der Valk Nijmegen-Lent zet de app in voor diverse doeleinden. Zo krijgt een nieuwkomer in de app gedoseerd mini-trainingen over de menukaart, de collega’s, de afdelingen, de kernwaarden en de gast. Resultaat voor Van der Valk? Goed ingewerkte medewerkers die vanaf de start van gasten fans kunnen maken. Daarnaast wordt de communicatietijdlijn actief gevuld met berichtjes vanuit de organisatie -bijvoorbeeld over de reviews van gasten of een nieuwe leverancier waarmee wordt samengewerkt- en van medewerkers zelf. Tenslotte is de trainingsfunctie actief om op een leuke manier het kennisniveau van medewerkers te verhogen; zij kunnen trainingen volgen over gastvrijheid, duurzaamheid, de Valk-werkwijzes, de menukaart en andere elementen die voor de gast én organisatie belangrijk zijn. Ook zijn alle belangrijke documenten te vinden in de app. 

Op deze manier werkt Van der Valk continu aan het binden en boeien van haar medewerkers, ondersteund door één tool waar de medewerker alles kan vinden om het werk elke dag een beetje beter te doen! En natuurlijk elke dag een beetje meer van de organisatie te gaan houden 

Marijn vult daarbij aan: “Wij zouden niet meer zonder de Valk App willen!”. Dat vinden wij natuurlijk erg leuk om te horen, ook wij worden enthousiast van de Valk App!