Terug naar overzicht

In de app Paresto Connect -de Fan App van Paresto- leren nieuwe (én bestaande) medewerkers alles over Defensiecateraar Paresto en de Paresto-cultuur. De app zorgt voor verbondenheid onderling en met Paresto als werkgever. Daarnaast draagt de app bij aan het laten ‘landen’ van Paresto’s ambitie om elke gast een  8+ beleving te bezorgen. Altijd en overal. Nieuwe medewerkers voelen zich dankzij de geïmplementeerde onboarding binnen no time thuis bij Paresto en vertrouwd met de werkzaamheden.


Doel
Het doel dat we aan de hand van een aantal brainstormsessies met Paresto hebben opgesteld is: “Betrokken medewerkers die met plezier hun werk doen en een wezenlijke bijdrage leveren aan de doelstelling van het bedrijf: tevreden gasten en opdrachtgevers en een 8+ beleving op iedere locatie.” Of zoals Paresto’s senior Learning & Devolopment Marc Jansen het verwoordt: ‘’Wat we uiteindelijk willen is dat nieuwe collega’s fan en ambassadeur worden van Paresto’’.

De ontwikkeling van het onboarding programma
Om het doel al vanaf de eerste werkdag te bereiken, hebben we samen een pre- en onboarding programma ontwikkeld. Fan Factory neemt hierin de ontwikkeling evenals het beschikbaar stellen van de tool op zich en Paresto zorgt voor de juiste informatie en een soepele uitrol. Die combinatie pakte goed uit! Want Paresto medewerkers zijn super enthousiast dat ze mogen meedenken. Zo zegt cateringmedewerker Caroline; ‘’Ik vind het hartstikke goed dat dit soort nieuwe initiatieven niet vanuit de ivoren toren worden bedacht, maar dat de collega’s van de vloer hier goed bij worden betrokken’’.

Het geautomatiseerde onboardingsprogramma wordt in de speciaal voor Paresto ontwikkelde app ‘Paresto Connect’ uitgerold en we zorgen er daarbij voor dat alle ontwikkelde content geheel in de huisstijl van Paresto is.


Offline ondersteuning
Het online programma borgt dat elke medewerker dezelfde ‘performance support’ en informatie over Paresto ontvangt, ongeacht de locatie. In de praktijk wordt de onboarding verder geborgd door een buddy: de buddy begeleidt, inspireert en motiveert de nieuwe collega en zorgt er voor dat de nieuwe collega zich welkom voelt en snel zelfstandig kan functioneren. Volgens Caroline vind je als nieuwe medewerker zo’n beetje 80% van wat je moet weten, in deze app.
 

Paresto Connect
Paresto Connect helpt Paresto haar doel te bereiken: nieuwe collega’s worden op dezelfde manier ingewerkt, weten wat er van ze verwacht wordt, begrijpen wat hun rol is bij het realiseren van de doelstelling van Paresto en zijn zelf enthousiast over Paresto als werkgever. ‘’Maar denk ook aan hele praktische informatie, zoals wanneer je betaald krijgt en wat je moet doen als je ziek bent’’, vertelt Marc.
Ook na de eerste paar weken heeft de medewerker veel aan de app: alle benodigde informatie is altijd terug te vinden in je broekzak, beaamt een Paresto-medewerker: ‘’Niet alleen voor nieuwe medewerkers, maar ook voor alle bestaande collega’s is de inhoud van Paresto Connect reuzeinteressant’’.

En hoe ziet dat programma er dan uit?

De eerste vier weken
De informatie komt verspreid over vier weken vrij in de app: zo wordt de medewerker niet in één keer overladen met informatie, wat de leerretentie ten goede komt. Na elke week meten we hoe de medewerker erin staat met een ‘checkmoment’. De informatie over Paresto komt gefaseerd en op verschillende leuke en laagdrempelige manieren aan bod: infographics, quizzen, tips, weetjes, mini-trainingen, video’s en vlogs. Of Paresto-collega’s wel allemaal de app gaan gebruiken? Volgens Marc wel: ‘’Met al die nuttige informatie onder handbereik, zou je jezelf echt tekort doen om er geen gebruik van te maken’’’.
 

Week 1
In de eerste week wordt de medewerker ontvangen door de leidinggevende en zijn of haar buddy, maar ook krijgt de medewerker een warm welkomstbericht via de app. ‘’De buddy begeleidt, inspireert en motiveert de nieuwe collega’’, aldus Marc. De medewerker ontvangt daarna uiteenlopende informatie over praktische zaken, hoe de organisatie in elkaar steekt en een opdracht waarin hij/zij zich moet verplaatsen in de schoenen van de gast.

Week 2
In de tweede week van het onboarding programma zijn de eerste indrukken geland en duiken we verder in de werkzaamheden, de visie op leiderschap, de relevante Arbo wet- en regelgeving en de werkwijze binnen Paresto.

Week 3
In week 3 leert de medewerker de doelgroepen beter kennen aan de hand van een opdracht en krijgt hij/zij een online quiz over het belang van gezonde voeding voorgeschoteld.

Week 4
Tijd voor een spoedcursusje ‘Typisch Paresto’. Want als jouw collega’s het over bijvoorbeeld het ‘KEKgebouw’ (Keuken Eetzaal Kantinegebouw) hebben, dan wil je wel graag weten waar dit dan over gaat!

In deze laatste week leert de medewerker wat er verder nog allemaal aan ontwikkelmogelijkheden zijn binnen Paresto. En als kers op de taart wordt er aan de nieuwe medewerkers gevraagd wat zíj́ zouden doen als ze de baas waren. Hierdoor voelt de medewerker zich gehoord én ontvangt Paresto input van een medewerker die er nog helemaal fris in staat.

En dan… hoera! Een maand in dienst. Dat mag gevierd worden! Na zo’n onboarding programma sluiten wij altijd even af met een klein feestmomentje. Die momenten worden gewaardeerd.