Het muZIEum: niet zomaar een museum, maar een ervaringsmuseum waar je voor even ervaart hoe het is om blind of slechtziend te zijn. Dit altijd onder begeleiding van een blinde of slechtziende gids, die als geen ander kan vertellen hoe het is om niet (goed) te zien. Als bezoeker vertrouw je blind op je ervaringsdeskundige gids en ontdekt wat er wel kan zonder zicht. Tegelijkertijd ontwikkelt onze professional vaardigheden in een werkomgeving waar een visuele beperking geen obstakel is, maar een toegevoegde waarde. Kortom: een impactvol uitje voor de één, een baan voor de ander.

Sinds 2022 maakt muZIEum gebruik van de Fan App. Voor hen hebben wij de app volledig toegankelijk gemaakt voor blinde en slechtziende medewerkers. Elise, coördinator marketing en communicatie bij muZIEum, vertelt wat de aanleiding was om met de Fan App te gaan werken en hoe zij de app voor hun medewerkers in zetten.

 

Wat was de aanleiding om met de Fan App te gaan werken?

“Meer verbondenheid, samenwerking en privacy zijn de drie speerpunten geweest waarom wij op zoek zijn gegaan naar een intern communicatieplatform” vertelt Elise. “We wilden één platform dat interactief én toegankelijk is voor alle medewerkers binnen muZIEum. Wij hebben de keuze gemaakt om met Fan Factory aan de slag te gaan omdat zij het beste aansloten bij de wensen die wij voor ogen hadden voor dit platform, waarbij de toegankelijkheid voor blinden en slechtzienden de belangrijkste wens was”.

 

Wat brengt de Fan App muZIEum?

“De app brengt de dialoog tussen werknemers en tussen werknemer en werkgever tot stand. Het is niet meer alleen maar informatie zenden, nee! Iedereen heeft de mogelijkheid om iets te plaatsen en in contact te komen.

Een ander belangrijk bijkomend voordeel voor ons is dat je je telefoonnummer of e-mailadres niet meer hoeft te delen om te kunnen communiceren met elkaar. Dit is fijn voor de privacy” vertelt Elise. “Tot slot zijn de communicatiestromen vergemakkelijkt voor iedereen, onze eigen muZIEum Fan App is namelijk hét centrale communicatiemiddel voor bijna alles!”.

Met name de tijdlijn en de chat worden actief gebruikt. Dit leidt zeker tot meer verbondenheid en dat is waar we het voor doen. In plaats van met name zenden, is er nu ruimte voor dialoog.

 

Hoe zet muZIEum de app in?

“We zijn gestart met de onderdelen: tijdlijn, chat en documenten. Zo heeft iedereen de tijd gehad om te wennen aan de app en de nieuwe communicatiestroom.” Deze modules sluiten goed aan op het doel waarom muZIEum is gaan werken met de Fan App.  “Het belangrijkste punt voor ons is dat medewerkers alle informatie op een toegankelijke manier terug kunnen vinden” geeft Elise aan. “Daarnaast is de muZIEum Fan App nog volop in ontwikkeling. Wij zullen onze app dus alleen nog maar breder in gaan zetten met onder andere een geautomatiseerde onboarding, battles, challenges en trainingen”.