Terug naar overzicht

"Hoe kunnen wij het ongewenste verloop in de eerste weken na de start verlagen?"

La Place is een restaurantketen met meer dan 80 locaties en staat al meer dan 30 jaar voor natuurlijke, verse en huisgemaakte producten. Zij wil goed eten voor iedereen bereikbaar maken. Elke dag werken duizenden medewerkers er aan om gasten een heerlijke beleving te geven. La Place heeft per jaar miljoenen bezoekers. La Place heeft -zoals iedere restaurantketen- last van de krapte op de arbeidsmarkt; het vinden, binden en boeien van medewerkers – en daarmee medewerkers Fan maken - heeft daarom een prominente rol in haar prioriteiten. 

“Hoe ontwikkelen wij een pre- en onboardingprogramma waardoor we fans vanaf de start hebben?”

La Place weet als geen ander dat de juiste medewerkers zorgen voor gasten die terugkomen en hun ervaringen doorvertellen. Er is haar dus alles aan gelegen om ervoor te zorgen dat vers geworven talent zo snel mogelijk up to speed is en voor de gast het verschil kan maken. Maar ook: trots is op La Place, de formule doorleeft en zich verbonden voelt met de organisatie. Met haar 80 (?) locaties en honderden nieuwe medewerkers per jaar zocht zij een manier om kwaliteit in te bouwen in de pre- en onboarding. Met als resultaat; een verlaging van het ongewenste verloop en medewerkers die merkambassadeur zijn vanaf de start.

Stap 1: Ontwerpen van het programma

In een aantal designsessies heeft Fan Factory samen met de werkgroep van La Place -een dwarsdoorsnede van de organisatie- een blauwdruk gemaakt voor het onboardingprogramma. Zowel voor de pre-boarding als de onboarding zijn -op basis van de randvoorwaarden voor een goed onboardingprogramma- middelen bedacht die als doel hebben dat de nieuwkomer zo snel mogelijk gesocialiseerd, geïntegreerd én fan van La Place is!

Stap 2: Ontwikkelen van de onboardingmiddelen

Stap voor stap zijn we met elkaar aan de slag gegaan met het ontwerpen en ontwikkelen van de benodigde onboardingmiddelen. Denk hierbij aan een welkomstvlog waarin de medewerker welkom wordt geheten en wordt voorbereid op zijn eerste werkdag. Maar ook; een gegamificeerde quiz over de geschiedenis van La Place, een vlog over de buffetten en het La Place concept, een poll om te checken hoe je je onboarding ervaart en een aantal korte, bitesize trainingen om je klaar te stomen voor het werk dat je gaat doen. Deze online elementen worden aangevuld met een offline onboardingboekje, waarin je gestimuleerd wordt om spelenderwijs aan de slag te gaan met het leren kennen van je netwerk, de regels en procedures én de producten die je bij La Place aan je gasten verkoopt. Ten slotte zijn buddy’s klaargestoomd om ervoor te zorgen dat de nieuwe medewerker voldoende aandacht krijgt vanaf het moment dat hij/zij binnenkomt. Deze buddy is getraind op het effectief welkom heten van nieuwe collega’s en het geven van feedback; hij/zij kent het gewenste gedrag van een échte La Place-er en kan de nieuwe medewerker dus coachen en begeleiden om optimaal te presteren.

Stap 3: Meten 

Bij het uitrollen van een onboardingprogramma is het essentieel om te weten wat goed gaat en waar bijgestuurd moet worden. Na de eerste weken van de nieuwe baan bij La Place krijgt de nieuwe medewerker daarom een korte pulsecheck, waarin wordt gepeild hoe de nieuwe medewerker in de wedstrijd staat. Deze data geeft La Place inzicht in de ontwikkelkansen binnen het onboardingprogramma.

Resultaat

Een consistent, uniform onboardingprogramma voor iedere locatie. Nieuwe medewerkers voelen zich echt welkom en zijn sneller up and running! De buddy’s zijn enorm betrokken bij het welkom heten van nieuwe collega’s en worden daarnaast extra gemotiveerd door de verbreding van hun rol.

De samenwerking

"Het onboardingprogramma dat wij met Fan Factory ontwikkelen helpt ons bij onze doelstelling om een aantrekkelijke werkgever te zijn. De aanpak van Fan Factory onderscheidt zich door hun inlevingsvermogen in onze cultuur en formule. De samenwerking met Fan Factory is in drie woorden te omschrijven als: prettig, vernieuwend en inspirerend."

Meer over onze Onboardingprogramma's

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint.

0610571901

Neem een kijkje in de Fan App voor een eerste impressie!

Plan een online demo