Terug naar overzicht

Met het pre- en onboardingsprogramma bij Jumbo maken we de nieuwe collega’s fan van Jumbo – nog voor de eerste werkdag! Zo blijven ze langer met plezier bij Jumbo werken en maken ze ook fans van de Jumbo klanten!

Hoe hebben we dit gedaan?

Een perfect samengestelde werkgroep

Om een goed onboardingsprogramma op te zetten voor alle collega’s van Jumbo - van order pickers tot managers – stelden we een werkgroep op met leden vanuit elke discipline van Jumbo. Zo waren de winkels, de supply chain en het hoofdkantoor vertegenwoordigd en wisten we zeker dat het programma haarfijn aansluit op de praktijk

Van brainstorm naar blueprint

Hoe kan Jumbo alle nieuwe collega’s fan maken? In twee brainstormsessies hebben we Jumbo begeleid. Van doel tot aan de doelgroep: alles werd besproken, zodat we de juiste onderdelen op de juiste plek lieten terugkomen. Hierbij hielden we rekening met de 5 succesfactoren van onboarding.

Samenwerking

Per klant zoeken we naar de juiste werkwijze. Bij Jumbo kozen we voor een agile aanpak: met het gehele onboardingsplan in ons achterhoofd, bespraken we wekelijks kort de voortgang en bepaalden we elke drie weken de acties voor de komende tijd. Dit maakte de grootte van het project behapbaar, zorgde dat we continu konden bijsturen op de laatste ontwikkelingen en de wekelijkse check-in-momentjes hielden iedereen scherp!

Ontwikkeling

Per onderwerp gingen we op zoek naar het geschikte medium. Snel je eigen winkel leren kennen? Hiervoor ontwikkelen we een Jumbingo-kaart met acties. Hoe maak je de ingewikkelde supply chain toegankelijk? Met een beknopte animatie. In korte, online modules leert de nieuwe collega meer over de Jumbo geschiedenis, over het Jumbo DNA en over alle ontwikkelingsmogelijkheden. Taaie onderwerpen maken we leuk door dit op een gamified manier aan te bieden. Alles in de unieke Jumbo huisstijl natuurlijk!

Iedereen aan boord!

De materialen werden getoetst bij de belangrijkste stakeholders als de verschillende doelgroepen: zo weten we zeker dat het aansluit en dat het onboardingsprogramma breed gedragen wordt. Zoals dat bij agile werken hoort, deden we dit op meerdere momenten tussendoor.

Tussentijds uitrollen – en dit vieren!

Waarom wachten met uitrollen als er al een deel klaar is? Ook dat is het voordeel van agile werken: we laten de organisatie vast kennismaken met wat er al gemaakt is. En dit soort mijlpalen mogen gevierd worden: met de werkgroep kwamen we bij elkaar voor een heerlijk Jumbo-appeltaartje!

En nu?

Terwijl de nieuwe collega zich in de opgeleverde modules verdiept, ontwikkelen we een pre-boardingsprogramma. Deze bevat diverse middelen, zoals hand-outs voor een leidinggevende en een buddy. Maar ook een flyer voor de ouders van collega’s die nu bij Jumbo voor het eerst een bijbaan hebben. Zo maken we de nieuwe collega al vóór de eerste werkdag fan van Jumbo!

Hiermee maken we de nieuwe Jumbocollega al vóór de eerste werkdag fan te maken!

Jumbo over de samenwerking met Fan Factory

"Het onboardingprogramma dat wij met Fan Factory ontwikkelen helpt ons bij onze doelstelling om onze nieuwe collega’s een warm welkom te geven en Fan te maken van Jumbo. De aanpak van Fan Factory onderscheidt zich door hun betrokkenheid en creativiteit. Daarnaast waarderen we de snelheid en flexibiliteit waarin ze werken. Vanuit Jumbo werken we inmiddels al op meerdere vlakken samen met FanFactory."

Meer over onze Onboardingprogramma's