‘Doen is wat we doen’ is het motto van doen’r; een detacheringsbureau uit hartje Rotterdam. Zij maakt sinds juni 2021 gebruik van haar eigen doen’r Fan App. Omdat doen’r gekozen heeft voor een op maat gemaakte app is de hele look & feel van de app in de doen’r huisstijl.

Waarvoor gebruikt doen’r de app?

doen’r heeft ruim 100 medewerkers die zij detacheert naar haar opdrachtgevers. Voor doen’r is het van groot belang dat de gedetacheerden zich niet alleen betrokken en verbonden voelen met de opdrachtgever, maar óók bij doen’r! Dit is de reden dat doen’r zocht naar een tool waarmee ze haar consultants gedurende het jaar kan betrekken, binden en boeien. Waarin doen’rs gedurende hun loopbaan bij doen’r op een leuke manier elke dag een beetje beter worden in hun werk, maar óok een beetje meer van doen’r gaan houden! doen’r gebruikt haar eigen Fan App voornamelijk als communicatiemiddel naar de consultants toe. Via de doen’r app kunnen zij hen inlichten omtrent alles wat er bij doen’r speelt een leeft. Ook vindt het gehele aanboord-traject van nieuwkomers in de app plaats; geautomatiseerd komt in de app voor alle nieuwe doen’rs een pre- en aanboordprogramma vrij. Gedoseerd, speels en effectief.

Ook is de doen’r app de plek waar de doen’rs zich op kunnen geven voor trainingen, borrels of andere activiteiten. Blijven groeien, leren, uitproberen en innoveren is belangrijk bij doen’r. Door middel van de app automatiseert doen’r de employee journey, zodat er tijd overblijft voor persoonlijke aandacht: datgene waarin doen’r zich onderscheidt.  

Hoe zorgt doen’r als detacheerder voor meer betrokkenheid door middel van de app?

Door consistent te zijn in de berichtenstroom en consultants te betrekken door ‘call to actions’ in berichten te verwerken stimuleert doen’r meer betrokkenheid en interactie. Zo plaatst doen’r elk kwartaal de zogenoemde ‘doen’r courant’, waarin de consultants allerlei updates over afgelopen kwartaal en ontwikkelingen voor de komende tijd kunnen lezen. Ook vinden de consultants uitleg over de systemen waar doen’r mee werkt in de app terug, kunnen zij zich inschrijven voor leuke bedrijfsuitjes en ontvangen een ‘even voorstellen’ bericht wanneer er een nieuwe consultant in dienst is. Zo blijft iedereen betrokken bij doen’r en elkaar.

Wat levert de app de consultants op?

De app betekent voor consultants dat ze alles over hun werk en werkgever kunnen terugvinden op één platform. De doen’r Fan App is gekoppeld aan Yoobi en NMBRS, zodat de medewerkers niet diverse apps hoeven te installeren op het moment dat zij in dienst komen. Omdat belangrijke documenten zoals de personeelsgids, het verzuimprotocol en secundaire arbeidsvoorwaarden in de app terug te vinden zijn, vindt de medewerker dat wat hij/zij nodig heeft in korte tijd.

Wat levert de app doen’r op?

‘Met behulp van de app bereiden wij jonge consultants beter voor op hun tijd bij doen’r en worden de verwachtingen worden duidelijk geschetst. Elke maand worden er nieuwe doen’rs aangenomen, wat ons veel tijd kostte om iedereen in te werken en voor te bereiden. De 16 uur per week die we hiermee kwijt waren, besparen we nu doordat iedereen automatisch het aanboord-traject doorloopt in de doen’r app. Deze 16 uur kunnen onze aannemers weer gebruiken om nieuwe consultants aan te nemen.

De echte besparing zit voor ons in het managen van de teams. Iedere teammanager had 35 mensen in zijn team: dat was de max. Dankzij alle automatiseringen in de app en de duidelijke communicatie worden eenvoudige vragen direct in de app beantwoord. Dit betekent dat onze teammanagers nu 40 doen’rs kunnen aansturen in hun team én tijd overhouden voor persoonlijke aandacht: hetgeen we ons mee onderscheiden’, aldus Levi Reuhman, algemeen directeur.

Wat vindt doen’r het leukste aan de app?

“Het leukste aan de app vind ik dat het toegankelijk en interactief is. Voor elke gebruiker is het gemakkelijk om berichten te plaatsen, zich in te schrijven voor evenementen of mee te doen aan uitdagingen (challenges)” aldus Lisa Groenewold, merkbewaker bij doen’r.