Attentie, attentie: hier werken Fans!

Het Fan-ergy label als dynamisch keurmerk voor hartverwarmende dienstverlening

Mensen maken hét verschil als het gaat om hartverwarmende dienstverlening. “Stichting Open Deur, goedemiddag!”, zul je misschien denken, maar hoe maak je als dienstverlener nu optimaal gebruik van die succesfactor? Simpel (en toch ook weer niet): door te laten zien, dat je medewerkers fan zijn van hún werk en merk! Hoe scoort jouw organisatie op de ladder van Fan-ergy, oftewel de brandstof om te kunnen excelleren?


Werknemers of merknemers
Een aangename najaarsdag in Nijmegen. Na een intensieve strategiesessie met het prille Fan Factory-team lopen we de stad in voor een hapje en een natje. We kijken nieuwsgierig bij verschillende tentjes naar binnen, op zoek naar de juiste plek. Al gauw komen we tot het besef, dat we in onze zoektocht vooral aanslaan op de medewerkers van de verschillende horecagelegenheden: stralen ze van energie en enthousiasme en voelen we bij hen de wil om er voor ons een onvergetelijke avond van te maken? Zijn ze ‘’ambassadeurs’ in plaats van ‘doorsnee’ werknemers, fans tot in hun tenen, van hun werk en van hun merk? Dáár willen we zijn! Konden we die Fan-ergy nou maar meteen van de gevel aflezen… En Eureka…ons idee voor het Fan-ergy label is geboren.


Hartverwarmende dienstverlening spotten in een oogopslag?
Het is allang wetenschappelijk bewezen: hartverwarmende dienstverlening is aantrekkelijk en vormt dé katalysator van fans. Klanten, gasten, cliënten en patiënten: ze willen zich verzekeren van de best mogelijke ervaring. En voor werkzoekenden geldt eigenlijk precies hetzelfde. Het gaat tegenwoordig zelden of nooit alleen om de werkzaamheden zelf. Die extra’s, die ervaring: ze komen allemaal samen in het één op één contact met en tussen medewerkers. Hun professionaliteit en prestaties, hun passie en plezier zijn dan ook de graadmeter voor de Fan-ergy van een organisatie. Met het Fan-ergy label op de gevel en op je website wordt die Fan-ergy nu direct zichtbaar. Te spotten in een oogopslag.


In het rood staan loont
De basis is simpel-met-een-twist: wie een koelkast koopt, ziet aan het energielabel het energieverbruik. Hoe minder (groener) hoe beter. Rood is de kleur van de energieverspillers. Wij hebben dit principe omgedraaid: hoe meer energie een organisatie heeft (hoe roder), des te beter kunnen en zullen medewerkers excelleren in hartverwarmende dienstverlening. Het label geeft verschillende scores weer. Niet alleen de dimensie van passie en plezier (bijdrage aan het werkgeluk van het individu) in relatie tot de dimensie van professie en prestatie (bijdrage aan het succes van de organisatie), maar ook hoeveel procent van de medewerkers fan zijn van hun merk. De scores zijn gebaseerd op een door Fan Factory uitgevoerde Fan scan.


Fan-ergy label als peilstok
Er is nog een belangrijk ander verschil met het gewone energielabel: Fan-ergy is een dynamische meeteenheid. De score wordt beïnvloed door talrijke factoren die te maken hebben met selectie, onboarding, coaching & ontwikkeling, empowerment, vitaliteit & toewijding, prestatie-evaluatie en erkenning & waardering. Het Fan-ergy label is dan ook een dynamisch label en bij uitstek geschikt als peilstok voor werkgevers in de dienstensector. Stel deze scores geregeld (en waarom niet nét zo frequent als klanttevredenheidsonderzoek?) met de Fan Scan of pulse checks vast en je kunt eenvoudig horen, zien en voelen hoe je medewerkers hun werknemerschap ervaren. Maken zij inderdaad het verschil in hun contact met gast, klant, cliënt of patiënt? En welke invloed hebben veranderingen, zoals strategische beslissingen, op hun ‘merknemerschap’?


Focus op medewerkers: katalysator voor winstgevendheid en duurzame groei
Je moet het als organisatie wel durven ophangen, zo’n Fan-ergy label. Want misschien zijn je scores in eerste instantie nog niet optimaal. Het goede nieuws is, dat je er wel direct mee laat zien, dat je het welbevinden en welzijn van je medewerkers bijzonder belangrijk vindt. Aan je eigen medewerkers, maar ook aan je doelgroep. En als je inspanningen zich inderdaad vertalen in een hoge Fan-ergy, in blije en enthousiaste medewerkers, dan zullen gasten, klanten, cliënten of patiënten eerder voor jouw organisatie kiezen, komen ze vaker terug en vertellen ze hun ervaringen weer door aan familie, vrienden en kennissen. Zo vormt je focus op je medewerkers de katalysator voor winstgevendheid en duurzame groei: zij zijn zoveel meer dan resources, zij zijn je primaire kapitaal. Daarin investeren, je medewerkers laten excelleren, is hoe je efficiency, winst en rendement realiseert, niet andersom.Pas als directies en CEO’s die fundamentele switch gaan maken, kan de stap van middenmoot naar excellent gezet worden.


Binnen beginnen, buiten winnen… ook in de War on Talent
Hoeveel je ook investeert in marketing om de strijd op de arbeidsmarkt te winnen, hoe hard je je medewerkers ook laat roepen dat je geweldig bent, het propageren van ‘goed werkgeverschap’ als kwaliteit heeft alleen effect, als je medewerkers het zelf ook echt voelen, zich herkennen in je boodschap naar de arbeidsmarkt en jou als werkgever ook spontaan zouden aanbevelen. Is dat niet het geval, kun je er donder op zeggen dat niet alleen je medewerkers zelf af zullen haken. Ook sollicitanten prikken vaak eenvoudig door die bubbel heen. En wie toch aan boord stapt, zal teleurstelling op teleurstelling te verwerken krijgen, wanneer de maskers af gaan. Met alle gevolgen van dien.


Het verschil maken van selectie tot offboarding
Alleen organisaties die employer branding erkennen als het natuurlijk resultaat van goed werkgeverschap, in plaats van als een met marketingtrucs kunstmatig op te poetsen concept, zijn toekomstbestendig: wie een hoog Fan-ergy level vooropstelt, wint. Kijk maar naar bedrijven als Coolblue, Hunkemöller en Bol.com, maar ook bijvoorbeeld Dopper, AFAS en Tony Chocolonely. Zij maken hét verschil in hartverwarmende dienstverlening. Met blije, enthousiaste, gedreven medewerkers, die zich gezien, gesteund en gestimuleerd voelen. Met fans van hun werk en merk van selectie tot off-boarding.


Eerst Nijmegen, dan…
We hebben het Fan-ergy label ontwikkeld om in zeven jaar, op zeven continenten (inclusief Mars), zeven miljoen mensen – zowel medewerkers als gasten, klanten, cliënten of patiënten – fan te maken van werk en merk. Kijk dus niet vreemd op, wanneer jeover een paar jaar door het centrum van Nijmegen loopt en bij iedere winkel, ieder café, ieder restaurant het Fan-ergy label tegenkomt… met torenhoge scores, natuurlijk! Dat is onze droom, daar komen we iedere dag vol passie en plezier voor uit ons bed.

Wil je weten welk gevoel jouw organisatie oproept bij je medewerkers? Wat laten jouw mensen zien aan je klanten, gasten, cliënten, patiënten en, niet te vergeten, de arbeidsmarkt? We brengen het graag voor je in kaart. Neem contact met ons op voor een Fan Scan en krijg je eigen Fan-ergy label!

Fan-ergieke groet,

Erik Bemelmans – Fan-ergizer bij Fan Factory

Erik.bemelmans@fanfactory.nl

+31 (0)6 – 83 22 31 47

By |2018-09-20T10:34:22+00:00september 20th, 2018|Blog|0 reacties

Laat een reactie achter