Zo verhoog je jouw betrokkenheid

Betrokken medewerkers hebben een sterke persoonlijke binding met de organisatie waarvoor ze werken. Ze identificeren zichzelf met de missie van de organisatie en durven daardoor een stap extra te zetten om hun werkgever verder te helpen.

Wanneer je betrokken bent in je werk, betekent dit dat je zó enthousiast bent over je werk(zaamheden), dat je er volledig in opgaat. Je bent trots op wat jij, jouw collega’s en jouw organisatie presteren. Dat geeft energie!

Zo herken je betrokkenheid

Wanneer je betrokken bent…

  • …wil je graag dat stapje extra doen. Je zit na het vertrek van de gasten gezellig met je collega’s een sluitdrankje te doen. Je hoort dat de telefoon gaat. Zou jij dan opnemen? Of zou je denken: “Dit komt morgen wel, we zijn gesloten nu.” Wanneer je echt betrokken bent, heb je hart voor de zaak en zou je de telefoon beantwoorden.
  • …voel je je verantwoordelijk voor je werk. Zie je dat er rommel in het gangpad ligt? Je trekt je dit aan en maakt het gelijk in orde. Dit zegt veel over jouw betrokkenheid bij jouw werk.
  • …vertel je met trots en enthousiasme over de ontroerende situatie die je heb meegemaakt met een cliënt vandaag.

Met deze 2 praktische tips kun jij jouw betrokkenheid verhogen

  1.  Sta achter de doelstellingen van de organisatie

Een lage mate van betrokkenheid heeft vaak als oorzaak dat je niet goed weet waar de organisatie voor staat (visie/missie) en wat er voor de organisatie belangrijk is (normen/waarden). Of je weet het wel, maar het past niet goed bij jou als mens. De bijdrage die van je verwacht wordt, is daardoor vaak onduidelijk en het is dan ook lastig om verwachtingen waar te maken.

Het is de taak van jouw organisatie en leidinggevende om de doelstellingen en identiteit van de organisatie helder te communiceren. Doen ze dit niet? Vráág er dan om. Daarnaast zullen zij moeten aangeven wat jij precies kunt bijdrage aan deze doelstellingen en wat zij van jou verwachten. Ga hierover in gesprek met je leidinggevende. Vraag om extra informatie over de organisatie en vraag ook duidelijk naar de korte- en langetermijndoelstellingen. Samen met je leidinggevende kun je dan jouw rol en bijdrage hierin scherp krijgen en aan de slag.

  1. Ontwikkel je op professioneel en persoonlijk vlak

Je betrokkenheid heeft ook veel te maken met je professionele en persoonlijke ontwikkeling. Ga daar dus mee aan de slag. Probeer steeds beter te worden in de dingen die je goed kunt en leuk vindt. Denk dus niet aan de dingen die je niet goed kunt (en dus zou moeten verbeteren), maar juist aan de dingen die je wel goed kunt! Focus op jouw talenten en passies.

Stel jezelf eens de volgende vragen:

  • Waar ben ik goed in? Waar liggen mijn talenten? Wat is mijn passie?
  • Maak ik gebruik van mijn talenten en passies in mijn huidige werk?
  • Ontwikkel ik met het werk dat ik doe mijn talent(en)?
  • Wanneer heb ik mijn talent(en) voor het laatst kunnen verbeteren?
  • Hoe kan ik mijn talent(en) beter inzetten in mijn werk?

Praat hierover met je leidinggevende. Hij of zij kan dan met je meedenken en je helpen om het beste uit jezelf te halen. Misschien zijn er dingen die je in de weg staan om je talent echt in te kunnen zetten. Jullie kunnen dan samen bepalen wat je daar aan gaat doen en wat de vervolgstappen zijn. Je zult merken dat je steeds meer in je kracht komt te staan. Dat is fijn voor jou persoonlijk, maar je zult ook veel meer kunnen bijdragen aan de organisatie. Win-win dus!

Betrokkenheid is maatwerk

Betrokkenheid is niet voor iedereen hetzelfde en kan zich op verschillende manieren uiten. Een lage betrokkenheid kan oorzaken hebben die per persoon verschillend zijn. Zo kan bijvoorbeeld een verlaagde werksfeer, ontevredenheid over de leidinggevende of onvoldoende vertrouwen de oorzaak zijn. Vraag jezelf af wat bij jou de reden is en geef dit aan bij jouw leidinggevende. Samen kunnen jullie dan opzoek naar oplossingen om jouw betrokkenheid te vergroten en de drempels te verlagen.

Wist je dat er voor jou als medewerker heel wat te winnen valt, als jij je betrokken voelt? Je gaat met meer plezier naar je werk. Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk in het team. En daar bovenop komt nog eens dat gasten, cliënten, klanten of bezoekers zichtbaar genieten van jou gepassioneerde houding. Dat wil toch iedereen?

zo-verhoog-je-jouw-betrokkenheid.jpg