Zo ontvang je feedback

Feedback kun je zien als een cadeau. Je kunt het aannemen, de gever bedanken en het vervolgens in de kast leggen om er nooit meer naar te kijken. Of… je neemt het aan, pakt het uit en doet er je voordeel mee. Zie feedback als een kans om iets te leren. Hoe? Door goed te luisteren, toelichting te vragen en vervolgens te bedenken wat je ermee gaat doen.

Feedback ontvangen is moeilijk

Wie feedback krijgt, heeft de neiging in de verdediging te gaan. Dat is zinloos. Je hoeft je niet te verdedigen. Als feedback op de goede manier gegeven wordt, dan uit de ander zijn gevoel in de ik-boodschap: hij geeft aan hoe hij jouw gedrag erváárt, niet wat jij fout doet. Daar kun je niet over discussiëren. Jij kunt niet beïnvloeden hoe de ander zich door jouw gedrag voelt. Je kunt wél overwegen je gedrag te veranderen, zodat jouw gedrag geen negatieve emoties oproept. Als jij er iets aan kunt en wilt doen, dan maak je het voor beide partijen een beetje leuker!

Regels voor het ontvangen van feedback

Gelukkig zijn er handige “regels” voor het ontvangen van feedback. De belangrijkste voorwaarde is dat je je openstelt voor feedback. En dat doe je door:

  1. Luister actief. Wie feedback ontvangt, is gebaat bij actief luisteren. Dat houdt in dat je verbaal én non-verbaal laat zien dat je aandacht hebt voor wat je gesprekspartner te zeggen heeft.
  2. Vraag om toelichting. Is het je niet helemaal duidelijk wat de ander bedoelt, vraag dan om een toelichting. Probeer de feedback te begrijpen. Vraag door naar wat de ander precies bedoelt en controleer ook of je de boodschap goed hebt begrepen door te luisteren, samen te vatten en door te vragen (LSD).
  3. Toon waardering. Een gouden regel is de ander te bedanken voor zijn informatie. Dat voelt misschien wat vreemd, maar als je feedback ziet als een kans om jezelf te ontwikkelen is het zo gek nog niet: de ander geeft je immers informatie waarmee jij je voordeel kunt doen! Bovendien heeft hij de moeite genomen jou feedback te geven. Sta even stil bij het feit dat het voor de ander vaak net zo moeilijk is om de feedback te geven.
  4. Denk erover na. Ontvang je feedback? Beoordeel dan wat je ermee gaat doen. Vind je de opmerkingen terecht of onterecht? Herken je wat de ander zegt? Kun je er iets mee? Wil je iets aan je gedrag veranderen? Wat zijn de consequenties als je je werkwijze aanpast, gaat het werk dan misschien langzamer? Schiet in geen geval in de verdediging. Beter is het om te vragen wat de ander dan graag van je wil en waarom.
  5. Doe iets met de feedback. Laat de feedbackgever weten wat je met zijn commentaar doet. Als je besluit er niets mee te doen, zeg je het ook.

Voel je de emoties opkomen, vraag dan een time-out om even bij te komen. Je kunt beter even je reactie uitstellen, dan emotioneel of verdedigend reageren. Richt je vervolgens eerst op het begrijpen van de boodschap. Je kunt daarna bedenken of je er iets mee gaat doen. Blijf het te allen tijde zien als een manier om te leren en jezelf te verbeteren, niet als een persoonlijke aanval of opdracht.

Ook een compliment is feedback

Negatieve feedback is vaak het meest lastig om te ontvangen. Bovenstaande vijf tips kunnen je daarmee helpen. Maar, ook een compliment is feedback. Positieve feedback! Een compliment leert je wat de ander als prettig ervaart, welk gedrag van jou als waardevol wordt ervaren. Krijg je een compliment? Laat zien dat je de boodschap waardeert en dat je nadenkt over wat het compliment voor jou betekent. En, geef regelmatig een compliment terug. Relaties worden er sterker van. Je gaat meer op elkaar vertrouwen als je weet waarom je elkaar waardeert.

Start vandaag nog! Stel jezelf open voor de feedback die je ontvangt. Hoe meer je ermee oefent, hoe gemakkelijker het wordt