Zo bind je generatie Z aan je organisatie

‘Lui, snel afgeleid en je moet ze met zijden handschoentjes aanpakken; ze zijn niets gewend’ wordt weleens gezegd over generatie Z. Probeer je hen te bereiken, maar lijkt het erop dat jouw merk/werk niet helemaal bij deze generatie aansluit? Na het lezen van dit artikel weet jij hoe deze generatie denkt, wat ze wil en het allerbelangrijkst; hoe jij ervoor kunt zorgen dat je ze bindt en boeit aan jouw organisatie.


Generatie wat?!
Generatie Z is geboren tussen 1995 en 2000. Dit is een generatie die is opgegroeid met een smartphone of tablet in hun handen. Ze weten beter de weg te vinden op het internet dan dat ze de weg weten te vinden in een vreemde stad. Meerdere banen, werken waar ze willen, wanneer ze willen. Daar tekenen ze voor! Net als de grote behoefte aan het online zijn op social mediakanalen. Alhoewel ze ‘’fake news’’ goed kunnen onderscheiden van the real deal, laten ze zich sterk beïnvloeden door vloggers, influencers en andere online inspirators.

Daarnaast zijn generatie Z-ers echte netwerkers en loopt voor hen werken en het onderhouden van het sociale netwerk door elkaar. Belangrijk om te weten, vooral voor de grotere organisaties onder ons: hiërarchie is niet van hun tijd! Hier hebben ze weinig begrip voor en daarom werken ze liever in een cultuur waar iedereen gelijk aan elkaar staat.

Boei deze generatie door storytelling en niet door die ‘’saaie cijfers’’. Daarmee bedoelen we, maak het verhaal levendig! Gebruik voorbeelden en indrukkwekkende woorden. Dit blijft hangen.


What are you looking for?
De vraag die je niet alleen aan Generatie Z stelt, maar aan iedere generatie. Maar krijg je ook altijd 100% de waarheid te horen? Weet dat Gen Z zich bezighoudt met de maatschappelijke doelen van een organisatie. Welke bijdrage levert jouw organisatie aan duurzaamheid? Heb je concrete doelen en heb je deze concrete doelen verweven in de cultuur van je organisatie? Iets waar Gen Z zich voor inzet en aan wil bijdragen!

Bovendien is deze generatie constant opzoek naar uitdagingen en nieuwe prikkels. Bied dus een takenpakket aan waarbij dit aan de orde is anders heb je de kans dat de Z’er snel opstapt. Loyaliteit aan een organisatie is voor deze generatie minder vanzelfsprekend namelijk.

Dit is een generatie die werkt om te leven, daarom is het belangrijk om als organisatie te investeren in ook de secundaire arbeidsvoorwaarden. Maak het aantrekkelijk voor de generatie om bij jouw organisatie te komen werken. Maak tijd voor borrels, netwerk event en andere social gatherings. Zolang het maar fun is! 😊 Generatie Z vindt het namelijk belangrijk om ook een sociaal netwerk op te bouwen binnen de organisatie. De familiecultuur dat spreekt aan!

 

Hoe bereik je ze?
Wie met deze generatie in contact wil komen zou zich volop moeten richten op het online benaderen. Goed om te onthouden is dat deze generatie dagelijks al zoveel content voorbij ziet komen, dat je er wel voor moet zorgen dat jouw bericht eruit springt.

Deze generatie heeft een spanningsboog van maar 8 seconden. Zorg daarom voor een vlot en beknopt bericht. Waarin je straight to the point, helder en duidelijk overkomt. Leg de nadruk op visuals en vertel een authentiek verhaal. Wees oprecht in je communicatie deze generatie haalt het er namelijk snel uit wanneer je een onoprecht verhaal vertelt.

 

Hoe bindt Fan Factory de generatie Z-ers?
Wij weten als geen ander hoe het is om generatie Z te binden aan je merk. Bij Fan Factory werken wij voornamelijk met generatie z-ers, dagen wij deze generatie uit met een goed gevuld takenpakket en zorgen we ervoor dat het werk ‘’fun’’ is.

Maar daarnaast maakt ons personeel ook gebruik van de Fan App. De app voor onboarding, interne communicatie en online leren. Doormiddel van deze app maken we het ook mogelijk om generatie Z te binden aan de organisatie. Die spanningsboog waar we het eerder over hadden spelen wij op in. Korte learning chuncks in plaats van lange e-learnings en informatie bij de hand op het moment dat het nodig is. Ook weten we inmiddels dat deze generatie super competitief is, doormiddel van leuke battles and challenges daag je een Z-er constant uit. Deze generatie kijkt maar een x aantal keer per week of maand naar zijn/haar mail, met de Fan App heb je alles op één plek en blijft de Z-er van alles op de hoogte!

Ook wil deze generatie meedenken en beslissen. Op de tijdlijn van de Fan App kunnen berichten geplaatst worden. Het biedt de mogelijkheid om comments te kunnen plaatsen onder een bericht. Hierdoor kan je gemakkelijk generatie Z betrekken bij de organisatiedoeleinden.

Maak kennis met deze alles-in-één medewerkerapp en download de demo hier.


Zo, nu weet jij hoe je Generatie Z aan je merk bindt! Heb je nog vragen? Neem dan gerust contact met mij op. Als een echte Z-er kan ik je wellicht nog de nodige tips geven 😉

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jet Borghuis.

jet.borghuis@fanfactory.nl