Welk cruciale aspect onderscheidt een topwerkgever van de rest?

Wat zorgt ervoor dat de ene organisatie uitmuntend scoort op medewerkerstevredenheid en de ander niet? In welke specifieke aspecten blinken deze topwerkgevers uit, wat onderscheidt deze beste paarden van stal? Je leest het in dit blog!


Arbeidsvoorwaarden, doorgroeimogelijkheden of een fancy kantoor?
Natuurlijk is het een combinatie van factoren die bepaalt of een werkgever een topwerkgever is. Er is echter één aspect dat bij de best scorende werkgevers continu hoog scoort: leiderschap. Niet alleen onze eigen benchmark toont dit aan, ook diverse studies tonen aan dat effectief leiderschap de basis is voor betrokken en bevlogen medewerkers die ervoor zorgen dat jij als een van de weinige organisaties, geen personeelstekort hebt.  

Speel je leiders vrij van procesmatige taken
Bij de bovengemiddeld goed scorende werkgevers voelen medewerkers zich gewaardeerd, is er iemand die hun ontwikkeling aanmoedigt en vervullen leidinggevenden een voorbeeldrol. Bij deze topwerkgevers worden leidinggevenden zoveel mogelijk vrijgespeeld van administratieve en procesmatige taken, waardoor zoveel mogelijk tijd overblijft om aandacht te schenken aan medewerkers. Zij blinken dan ook uit in de hoeveelheid feedback die medewerkers krijgen en het aantal momenten per jaar dat het functioneren wordt besproken.

Topwerkgevers zijn als organisatie excellent in staat om gedurende het jaar effectief te draaien aan de zeven knoppen die een goede employee journey garanderen. Zij coachen hun leidinggevenden om hetzelfde te doen.


Meten is weten
Topwerkgevers meten frequent hoe zij presteren als werkgever en zitten kort op de bal zodat ze kunnen bijsturen waar nodig. Eens per twee jaar meten? Voor deze organisaties absoluut niet meer van deze tijd; hoe kun je continu op scherp staan om een topwerkgever te blijven als je slechts eens per twee jaar input ontvangt?


Topwerkgever Postillion Hotels: een successtory!
Postillion Hotels scoort goed op medewerker tevredenheid, betrokkenheid en trots. Jaarlijks meet zij de beoordeling van haar mensen, wekelijks stuurt ze een extra vraag om het sentiment in de organisatie te meten. Door gebruik van de Postillion Hotels Medewerkerapp zijn zij excellent in staat om continu te werken aan de aandachtspunten en alle medewerkers gedurende het jaar te bereiken, betrekken en binden. Postillion Hotels besteedt veel aandacht aan het benaderbaar en zichtbaar maken van de directie. Los van leuke dingen als een welkomstvlog door de directeur op je eerste werkdag, is Postillion gedurende Covid gefocust geweest op veel, vaak en duidelijk communiceren. Ondanks het feit dat alle hotels maandenlang gesloten bleven, werden de wekelijkse livestreams voor de medewerkers door meer dan 80% van de werknemers bezocht. Postillion Hotels laat zien dat -door te focussen op de juiste aspecten- de beoordeling van medewerkers met 17% kan stijgen in één jaar!

 

Beoordelen jouw medewerkers jou als top werkgever? En wil je dit kenbaar maken naar de hele wereld? Goed nieuws! Set the date! Want vanaf 1 oktober lanceren wij het keurmerk: beste werkplek! Weten wat het inhoudt? Lees het hier.

 


 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint.

marthe.vanderkint@fanfactory.nl