The Great Resignation

The Great Resignation; al van gehoord? Door de COVID-19 pandemie stond de hele wereld, waaronder dus ook de economie, op zijn kop. Sommige mensen mochten voor het eerst thuiswerken en sommigen werden ontslagen. Met het thuiswerken kregen mensen de ruimte om zich af te vragen of hun huidige baan is wat zij willen blijven doen. Wat is The Great Resignation en hoe ga jij als werkgever hier de strijd mee aan?

 

Wat is ‘The Great Resignation’?

Tijdens de pandemie was veel onzeker. Hoe gek het ook klinkt, zorgde deze onzekerheid bij veel mensen júist voor helderheid; het leven is kort, is dit wel wat ik de rest van mijn leven wil blijven doen? Sommige mensen kwamen tot de realisatie dat hun baan en invulling van hun bestaan hen te weinig voldoening geeft. Vanwege bijvoorbeeld de werkomgeving, de branche of de balans tussen werk en privé. In tijden van onzekerheid blijft iedereen op zijn plek. Zodra de toekomst weer kleurrijk is, staan mensen spontaan op en lopen ze weg; The Great Resignation. Zie het als een grote ontslaggolf, opgewekt door de medewerkers zelf. Anthony Klotz, een psycholoog en professor op de universiteit Texas A&M, kondigde ‘The Great Resignation’ al aan. En wat bleek? Meneer Klutz had gelijk, honderdduizenden mensen namen -en nemen nog steeds- ontslag, als gevolg van de COVID pandemie en de inzichten dat dat bracht.

 

Het gevolg van ‘The Great Resignation’; ‘The Great Rehire’

Aangezien veel werknemers tijdens The Great Resignation ontslag hebben genomen, is er een nieuwe golf ontstaan: The Great Rehire. Oftewel; het opnieuw aan de slag gaan van alle medewerkers die ontslag namen tijdens The Great Resignation. Deze mensen hebben met een reden ontslag genomen; twijfels en gebrek aan vrijheid. Zij zullen deze twijfels willen vermijden in hun nieuwe baan. Hier moet je je als werkgever dus ook op aanpassen. In tijden van The Great Rehire moet je het selecteren en onboarden van nieuwkomer anders aanpakken. Hoe doe je dat?

  • Snellere werving van personeel. Door je snel en efficiënt te bewegen door het aannemingsproces zorg je ervoor dat je toptalent niet mist. Laat geïnteresseerden zo snel mogelijk op gesprek komen en laat ze zo snel mogelijk weten of zij het zijn geworden.
  • Ontdek drijfveren. Medewerkers die tijdens The Great Resignation ontslag namen, hebben vaak duidelijk voor ogen wat zij wel en niet willen in hun nieuwe baan. Vraag hier goed op door en geef een realistisch baanperspectief. Wees bereid de inhoud van de functie en het aantal uren aan te passen op de wensen van de kandidaat.
  • Werf mensen via social media. Sociale media zijn de afgelopen jaren een belangrijke tool geworden om mensen te laten zien wie jij bent en hoe het er bij jou achter de schermen aan toegaat. Hierdoor trek je meer mensen aan die passen bij jouw manier van werken en jouw werkomgeving. Benieuwd hoe wij dat bij Fan Factory doen? Volg ons op Instagram J

 

Benieuwd of jouw medewerkers open staan voor een baan elders of juist heel graag bij jou willen blijven? Met de Fan Scan ga jij de strijd aan met de Great Resignation, door deze golf een paar stappen voor te zijn. Meer weten? Boek direct een demo in de agenda van onze Naomi en get inspired!