Ontmoet Fan Factory: Selma

Wie zijn de mensen van Fan Factory? Vandaag spreken we E-learning specialiste: Selma! 

Selma is de e-learning consultant van Fan Factory. Dat betekent dat ze fantastische content maakt, maar ook klanten adviseert in hun onboardingsproces. Ze is Nederlands Kampioen in het spel Catan, werd tweede op het Europees Kampioenschap in Barcelona en verzorgt het EK van live commentaar, wanneer ze zich niet gekwalificeerd heeft. Ja, dit bestaat allemaal echt! Dit geeft al aan dat zij van de spellen en strategie is. Hoe past zij deze kennis toe op haar werk?

Waar komt je liefde voor spellen vandaan?

Ik kom uit een groot gezin, daar speelden we altijd graag en veel spelletjes. Ik associeer spelletjes en puzzels met gezelligheid, tijd doorbrengen met vrienden en natuurlijk het goede gevoel dat je er aan overhoudt als je wint. Bij puzzels (ik ben groot fan van de AIVD Kerstpuzzel) is het dat euforische gevoel dat je krijgt als het ineens klikt. Dat gevoel wil ik ook de gebruikers van mijn e-learnings en trainingen geven.

Hoe pas jij je kennis over spelletjes toe op je werk?

Ik denk dat de meeste mensen die e-learnings maken – of het nu voor onboarding of medewerkers ontwikkeling is – ook wel van spelletjes moeten houden: Van tevoren bepaal je je tactiek of strategie: wat is het doel, wie is je doelgroep, welke kennis brengen we over, wat is een logische route door de training?
Vervolgens moet je denken aan de gameplay: Hoe maak je een training relevant én leuk en wat is de rol van video, afbeeldingen en de juiste tone of voice daarin? Hoe creëer je dat gevoel dat iemand die de training doorloopt deze uit zichzelf wil afmaken? Hoe houd je vragen uitdagend, maar niet té moeilijk?

Met de inbreng van een buitenstaander zoals ik krijg je als bedrijf zaken als je ongeschreven regels echt in beeld. Voor elke klant weer gaan we samen op zoek naar de juiste vorm om de juiste informatie over te dragen, zodat medewerkers zich snel thuisvoelen in jouw organisatie. 

Hoe zorg je er ten slotte voor dat jouw spel keer op keer weer uit de kast gepakt wordt, oftewel: hoe maak je terugkerende fans? Dat gevoel van beter worden en winnen, en de serotonine en andere hormonen die daarbij vrijkomen, daar wil je graag op inzetten.

selma_1.jpeg
selma_2.jpeg

Selma studeerde Media en Digital Cultures aan de UvA, werkte twee jaar als programmeur bij een softwarebedrijf en kwam in 2019 in dienst bij Fan Factory. Haar sollicitatiebrief werd ontvangen in de vorm van een e-learning (de eerste die ze maakte), dit gaf de doorslag om haar aan te nemen, vanwege haar durf en creativiteit.

Ben jij meer fan van merk of werk? 

Tja, wat was er eerder: de kip of het ei? Ze zijn beide nauw verbonden, maar in mijn geval was ik eerder fan van het merk: door de visie van Fan Factory werd ik getriggerd om te solliciteren. Het is vast niet overal mogelijk, maar juist de vrijheid bij Fan Factory heeft ervoor gezorgd dat ik mijn verantwoordelijkheid ging pakken en het vertrouwen waar wilde maken. Hiervoor – en voor vele andere aspecten – geldt echt: wat je investeert in je medewerkers, krijg je dubbel terug. Natuurlijk ben ik ook fan van mijn werk, maar dankzij mijn collega’s en de missie en visie van het bedrijf, ben ik meer fan van het merk.

Welke kernwaarde van FF is voor jou belangrijk? 

Ik kan me het meest vinden in onze kernwaarde ‘verbetergretig’. Alleen en samen met collega’s en klanten kijk ik naar nieuwe manieren om medewerkers te activeren, motiveren of ontwikkelen. Mijn collega’s die al wat langer meegaan, zijn een grote inspiratie en bron van kennis voor mij. Ook in mijn eigen tijd leer ik nieuwe dingen om in mijn werk te gebruiken: zo lees ik boeken over creatieve denkprocessen, maak en monteer ik filmpjes, kijk ik naar Webinars en ga ik naar evenementen over bijvoorbeeld Gamification.

Selma, welke spellen mis ik nog in mijn kast?

  • Op één móet natuurlijk wel Catan staan. Ik speel dit ook met vrienden online.
  • Patchwork: een goed spel voor twee personen!
  • Big Book of Madness: het leuke aan dit spel is dat je niet tegen elkaar, maar samen tegen het spel speelt, waardoor je een hele andere ervaring hebt. Dit maakt het niet makkelijker: we hebben nog geen één keer van het bord gewonnen.

Meer weten over wat de beste tactiek voor Catan is of wat ze voor jouw bedrijf kan betekenen?
Voeg Selma toe op LinkedIn of stuur een mailtje naar selma.dorrestein@fanfactory.nl