Onboarding: Snel verdiend!

Iedereen weet het: nieuwe medewerkers effectief inwerken kan tijd, geld en ellende besparen. Én zorgt voor een aantrekkelijk werkgeversimago. Toch moet de gemiddelde manager of HR businesspartner een uitgebreide businesscase aanleveren alvorens te kunnen investeren in onboarding. Welke cijfers gaan jou helpen om dit onderwerp op de kaart te zetten? Wij bewapenen je met keiharde cijfers omtrent onboarding!

  1. 54% productiever

Medewerkers die een onboardingprogramma hebben gehad zijn 54% productiever vergeleken met nieuwe medewerkers zonder onboarding aldus een onderzoek van Aberdeen Group. Hierin geven ze aan dat een belangrijk criterium voor productiviteit ‘time to performance’ is. Dat is het percentage van nieuwe medewerkers dat hun eerste performance doelstellingen op tijd behaalt. 62% van nieuwe medewerkers die een onboardingprogramma heeft gevolgd behaalt zijn doelstellingen in het eerste jaar, tegenover 17% van de nieuwe medewerkers zonder onboardingprogramma.

  1. 2 maanden sneller productief

Natuurlijk verschilt dit per functie en branche, maar er is een enorm productiviteitsverlies als medewerkers niet weten wat ze precies moeten doen én waarom ze dat moeten doen. Onderzoek onder werknemers in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk toonden aan dat bedrijven jaarlijks ongeveer 37 miljard dollar verliezen doordat werknemers hun rol niet begrijpen. Dit zelfde onderzoek toont aan dat werknemers die een verbeterd onboardingsprogramma doorlopen, twee maanden sneller volledig productief zijn dan werknemers in een traditioneel inwerkprogramma.

  1. 50% lager ongewenst verloop

33% van de nieuwkomers verlaat de organisatie binnen zes maanden. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk is dit zelfs 50% binnen vier maanden. Als je bedenkt dat het verliezen van een medewerker gemiddeld een jaarsalaris kost, is dit een enorme kostenpost. Door het inzetten van een effectief onboardingprogramma kun je je ongewenste verloop enorm terugdringen, tot wel 50%.

  1. 200% betere prestaties door hogere betrokkenheid

Er is een direct verband tussen een effectief onboardingprogramma en de mate van medewerkerbetrokkenheid, toont dit onderzoek aan. Je kunt de mate waarin de medewerker zich heeft aangepast aan de bedrijfscultuur afmeten aan zijn kennis van de doelen, waarden en visie van de organisatie. Dit hangt allemaal samen met de betrokkenheid, medewerkerstevredenheid en uiteindelijk het verloop.

Bewapen jezelf met feiten!

Wil jij dit jaar investeren in een onboardingprogramma of onboardingtool? Zorg dan dat je feiten verzamelt uit je eigen organisatie.

  1. Hoeveel inwerktijd ben je nú kwijt aan een nieuwkomer en hoeveel tijd bespaar je als je dit geautomatiseerd vrij laat komen in een app met één druk op de knop?
  2. Wat is jouw percentage ongewenst verloop en heb je data die inzichtelijk maken waaróm mensen opstappen?
  3. Hoeveel uur wordt jouw medewerker ‘bovenop de planning’ ingeroosterd en als je hem nu vóór zijn eerste werkdag al klaarstoomt, wanneer kan hij dan productief zijn?

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901