Offboarding: de 5 baten!

Wat levert offboarding jou als werkgever op? Waarom zou je er tijd en aandacht aan besteden? Onderzoek van Integron laat zien dat maar 10% van de medewerkers zijn oude werkgever promoot en dat 29% van de medewerkers redelijk tevreden is over zijn oude werkgever. Werk aan de winkel dus! In dit blog leg ik de voordelen van een goed offboardingsprocess voor jou als werkgever uit.

1. Aantrekkelijke werkgever

Onderzoek van Indeed toont aan dat 33% van de sollicitanten aangeeft dat online reviews over een organisatie belangrijk zijn bij het solliciteren. Maar liefst 73% van de sollicitanten vindt de reputatie van een organisatie belangrijk. Door een goede offboarding is de kans groter dat jouw vertrekkende medewerkers als een fan de organisatie verlaten. En echte fans? Die vertellen hun positieve ervaringen door! Goede reclame voor jouw organisatie dus. Hard nodig in de huidige arbeidsmarkt.

2. Terugkerende medewerkers

Door medewerkers als ambassadeur de organisatie te laten verlaten, is de kans dat ze terugkomen bij een teleurstellende ervaring bij hun nieuwe werkgever groter. Dit worden “boomerangmedewerkers” genoemd. Zeker nu de krapte op de arbeidsmarkt groter is, evenals de roep om talent, kan dit jou als organisatie enorm helpen. Onderzoek van Integron laat zien dat 40% van de managers het ziet zitten om oud-medewerkers weer aan te nemen..

3. Oud-medewerkers die terugkomen als klant

Je denkt er misschien niet direct aan, maar medewerkers die als fan jouw organisatie verlaten zijn een belangrijke schakel naar nieuwe klanten. Zorg er dus voor dat je nét dat streepje voor hebt op andere leveranciers waar jouw oud-medewerker in de toekomst wellicht uit mag kiezen in zijn of haar nieuwe functie.

4. Zet de kennis en kunde van je alumni in

Verlatende medewerkers hebben in hun tijd bij de organisatie veel kennis en ervaring opgebouwd. Dit kun je gebruiken door hun mening over dingen te vragen, ook al zijn ze niet meer in dienst. Tony’s Chocolonely laat oud-medewerkers meebeslissen over allerhande te maken keuzes. Hierdoor houd je je oud-medewerkers dicht bij je én zorg je ervoor dat hij/zij nog steeds actief als ambassadeur optreedt.

5. Goede PR

Een oud-medewerker die ambassadeur van jouw organisatie is kijkt terug op een leuke tijd en zal daarom eerder jouw producten aanraden in zijn netwerk. Dit betekent voor jouw organisatie: meer potentiële klanten!

Overtuigd van het feit dat offboarding voor jou als werkgever belangrijk is? Bekijk dan hier de checklist en check hoeveel werk er nog aan de winkel is voor jouw organisatie!

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901