Respect op de werkvloer; de 4 stappen ernaartoe

Heb jij deze zin ook weleens gehoord; “behandel de anders zoals je zelf behandeld wil worden”.  Mijn ouders hebben dit tegen mij wel 100x gezegd, maar wat als jij anders behandeld wil worden dan iemand anders? Daarom draaien wij de zin om in “behandel de ander zoals die behandelt wil worden”.

Uit onderzoek van Harvard blijkt dat gerespecteerde medewerkers 89% meer voldoening uit werk halen, 92% meer focus hebben en 55% meer betrokken zijn bij de organisatie. In dit blog vertel ik jou in 4 stappen hoe je naar een prettige werksfeer gaat waar iedereen behandeld wordt zoals die wil. Lees dus snel verder!

Reuring op de werkvloer

Elke werkgever maakt het in zijn carrière wel eens mee; het botert niet lekker tussen bepaalde collega’s, maar wat doe je hieraan als werkgever? Met de volgende tips kun jij ervoor zorgen dat er een prettige werksfeer binnen jouw organisatie is.

1. praten, praten & nog eens praten

Om een goede teamsfeer te stimuleren is het belangrijk dat jij als leidinggevende open communicatie stimuleert. Open communicatie zorgt er namelijk voor dat je conflicten op de werkvloer vermijdt. Tip; laat je medewerkers een persoonlijkheidstest doen waarmee je die normen & waarden open en bloot op tafel legt. Lees hierover meer in dit blog. Als alle medewerkers de normen en waarden van elkaar weten kunnen ze hier rekening mee houden in hun gedrag.

2. Onduidelijkheid is onvriendelijk en duidelijkheid is vriendelijk

De titel zegt het al; wees duidelijk in wat je van je medewerkers verwacht in hoe ze met elkaar om kunnen gaan. Jij als leidinggevende bent het voorbeeld! Schrijf bijvoorbeeld de kernwaarden ergens op en spreek elkaar aan wanneer iemand zich niet gedraagt volgens de kernwaarden. Of juist wel! Vergroot het dan uit, want positieve voorbeelden werken altijd 10x beter! Velen mensen verwarren duidelijkheid met onvriendelijkheid, maar je kunt duidelijk zijn en toch elkaars mening, normen & waarden waarderen.

3. Maak van jouw medewerkers de ideale medewerkers

Maar wat als je als werkgever al een goede houding uitstraalt, het goede voorbeeld geeft en er tóch nog klachten op de werkvloer zijn over de omgang tussen medewerkers?

Daarvoor heeft uitzendbureau Abiant een paar do’s en dont’s opgesteld van een goede collega zijn. Tenslotte ben je pas goede collega’s als het van 2 kanten komt!

Kijk als werkgever naar de volgende aspecten:

-Hoe is het telefoongebruik voor privézaken?

-Hoe is de onderlinge communicatie tussen medewerkers?

-Gaan collega’s vroeger weg? Of komen ze juist steeds te laat?

-Werken collega’s samen of zitten ze op een eilandje?

Stel dus duidelijke regels op: wat mag en wat juist niet? Want wist je dat regels structuur bieden? En structuur leidt naar hoger werkgeluk! Zoals stap 2 aangeeft; duidelijkheid is vriendelijk en onduidelijkheid onvriendelijkšŸ˜‰

4. Laat tools je helpen

Er zijn verschillende tools die jou kunnen helpen bij het achterhalen van de normen en waarden van jouw medewerkers. In het andere blog in de Fan Flash worden deze verschillende tools beschreven. Deze tools helpen jou als werkgever een eind op weg bij het creëren van respect op de werkvloer. Door te achterhalen en in kaart te brengen wat kenmerken zijn van iemand zijn persoonlijkheid, speel je in op een medewerker zijn normen en waarden. Organiseer sessies waarbij je de resultaten bespreekt met elkaar en zet dit om in actiepunten. Meer weten hierover? Klik dan hier voor deze blog.

Zo, met deze vier stappen kan jij aan de slag om van jouw team een fijner en productiever team te maken. Wil je meer blogs lezen of ben je geïnteresseerd in wat Fan Factory voor jouw bedrijf kan betekenen? Klik dan hier!

 

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jeroen Mulder.

jeroen.mulder@fanfactory.nl