Het menselijk brein activeren tot prestaties

De ervaring van jouw klanten, gasten of patiënten is afhankelijk van de medewerker waardoor zij worden geholpen. Als de ervaring goed is, komt jouw klant terug en vertelt zijn ervaring door. Hoe verzeker je dat de kwaliteit van service in lijn is met de standaarden van jouw organisatie? Hoe stimuleer je medewerkers tot bepaald gedrag? Door ze te trainen en activeren! Maar dat blijkt vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Het blijkt lastig om medewerkers te prikkelen en intrinsiek gemotiveerd te krijgen.  

Om de uitdaging nog een stukje complexer te maken; hoe borg je de kwaliteit als je groeit en zelf niet altijd meer aanwezig kunt zijn? Een digitaal platform om met medewerkers te communiceren en hen te trainen is dan een uitkomst.

Ik dit blog geef ik een eerste tipje van de sluier over hoe je technologie en biologie slim kan combineren om kennis effectief over te brengen en bovenal: om je medewerkers te motiveren tot betere prestaties.

Cocktail van hormonen

Mensen activeren tot bepaald gedrag heeft voor een deel -hoe gek het ook klinkt- met hormonen te maken; hormonen zorgen ervoor dat we dingen voelen maar vooral ook dat we dingen doen, die in ons eigen bestwil zijn. Je herkent hopelijk het gevoel van liefde, vrolijk zijn, plezier hebben, trots zijn of je voldaan voelen? Die gevoelens worden geproduceerd door hormonen en met náme door vier specifieke hormonen. EndorfineDopamineSerotonine en Oxytocine zijn verantwoordelijk voor jouw gevoel van geluk. En dus ook: het gevoel van geluk bij jouw medewerkers!

Nu denk jij vast “wat hebben hormonen te maken met het motiveren van medewerkers?”. Dat zit zo: als jij iets gedaan wilt krijgen van jouw mensen, is het slim om ervoor te zorgen dat je minstens één van deze hormonen triggert. Op deze manier motiveer je je medewerker intrinsiek om vaker het gedrag te vertonen dat jij wilt zien. Hoe dat komt? Simpelweg omdat de medewerker er een lekker gevoel bij krijgt!

Terug naar de vier hormonen. Je kunt deze in twee groepen verdelen: de endorfine en dopamine kun je all by yourselfaanmaken; je hebt hier geen anderen voor nodig. Je zou kunnen zeggen dat dit ‘egoïstische’ hormonen zijn. Tegenovergesteld zijn de serotonine en oxytocine alleen aan te maken mét hulp van anderen. Deze laatste twee hormonen maken de wereld een stukje mooier!

Wanneer worden deze hormonen afgegeven? Wat voor gevoel ontstaat er dan? En met name: hoe kun je dit hormoon aanspreken bij jouw medewerkers en de aanmaak ervan stimuleren?

In deze blog zoomen we in op het eerste ‘egoïstische’ hormoon en in mijn volgende blogs vertel ik meer over dopamine, serotonine en oxytocine (save the best for last ;)).

Endorfine

Endorfine komt vrij wanneer je lichaam pijn ervaart. Dáárom maken we dit ook aan; het stelt ons in staat toch door te gaan, ondanks de moeite die het ons lichaam kost. Het zorgt voor ons uithoudingsvermogen en komt dus vrij wanneer we ergens moeite voor moeten doen, in de breedste zin: van een brief op de bus doen tot een halve marathon rennen. 

Het gevoel dat we hieraan overhouden? Voldaan en opwekkend! Je bent tevreden én gemotiveerd om het morgen weer te doen. Je krijgt er nieuwe energie van. 

De zogenaamde ‘runners high’ is een goed voorbeeld van hoe endorfine werkt: De eerste paar minuten van het hardlopen zijn altijd zwaar en kosten veel moeite. Maar dan besluit je lichaam om endorfine aan te maken, waardoor het hardlopen ineens lekker aanvoelt en je zo nog paar KM door kan lopen. Een uur na de run ben je kapot en voel je de pijn in je benen opkomen, maar toch ga je twee dagen daarna weer lopen. Waarom? Omdat het een lekker gevoel geeft!

Endorfine stimuleren bij je medewerkers

Om je medewerkers dingen te laten doen waarbij endorfine vrijkomt, zodat ze zichzelf beter gaan voelen, kun je denken aan het volgende:

  • Uitdaging - vraag meer van iemand; iets waar iemand echt moeite voor moet doen. Doe dit door uitdagende doelen te stellen en de medewerker moeilijke opdrachten te geven. Door middel van een online medewerker platform kun je daarnaast trainingen op verschillende niveaus aanbieden. Met behulp van slimme leerpaden wordt het niveau van de content per medewerker bepaald a.d.h.v. zijn/haar vorige prestaties. Zo zorg je ervoor dat medewerkers altijd uitgedaagd blijven worden én elke dag een beetje beter worden door alles dat ze online getraind krijgen. Natuurlijk koppel je een offline opdracht -en die mag best moeilijk zijn- aan de online leerstof, zodat jouw medewerkers het geleerde ook echt gaan toepassen in praktijk. 
  • Humor - zorg dat lachen gestimuleerd wordt. Doordat lachen lichte pijn in je buikspieren veroorzaakt komt er endorfine vrij, wat zorgt voor het fijne gevoel. Écht pijn in je buik van het lachen? Dat betekent dat je endorfine op raakt. Deze humoristische sfeer kan je onderling creëren op de werkvloer door hier zelf het initiatief in te nemen. Op een medewerker platform is het slim om ook ruimte te maken voor humor. Door grappige, leuke content af te wisselen met serieuze informatie wordt de app een stuk aantrekkelijker voor medewerkers om te gebruiken! Bovendien wordt een bericht dat met humor gebracht is vaak beter onthouden. 
  • Bewegen - organiseer een tweewekelijkse bootcamp met elkaar of maak altijd een wandeling na de lunch. Naar buiten gaan en bewegen is goed voor iedereen én voor de aanmaak van endorfine. Iemands welzijn stimuleren heeft niet direct te maken met het werk dat hij/zij voor je doet, maar het is als werkgever wel van belang dat je medewerkers goed in hun vel zitten. Zo kun je ook een wekelijkse vitaliteitstip geven om medewerkers te motiveren lekker endorfine aan te maken! Daar wordt iedereen beter van.

In mijn volgende blog "Motiveer je medewerkers, geef ze dagelijks een shot dopamine" gaan we verder met dopamine; ook dít hormoon kun je op allerlei manieren aanspreken bij jouw medewerkers om ze te motiveren en activeren.

Benieuwd hoe wij de apps voor onze klanten vullen met content waardoor de medewerker intrinsiek gemotiveerd wordt om een stapje harder te zetten en prestaties te leveren? Vraag hier een demo aan.

 

Met Fan-ergieke groet,

Eline Postma

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Pam Rijnsburger.

06-23828743