In 5 stappen naar een aangepaste strategie

Het inspelen op de tijdelijke veranderingen is belangrijk om deze periode te overbruggen. Hoe eerder, sneller, beter jij inspeelt op het blijvende, veranderende consumentengedrag, des te sterker is jouw concurrentievoordeel. Hoe je dat doet, leggen we uit in 5 stappen:

Stap 1: Neem afstand

Eén van de grootste uitdagingen van het managen van de operatie is jezelf verliezen in de dagelijkse waan van de dag. Vooral nu er veel korte-termijn beslissingen genomen moeten worden en er tijdelijke maatregelen gerealiseerd moeten worden. Maar, om op de lange termijn het verschil te kunnen maken moet je verder kijken dan de dagelijkse details. Plan de tijd voor jezelf en een aantal collega’s om afstand te nemen en samen na te denken over hoe de wereld er straks uitziet.

Stap 2: Begin bij de basis

Voordat je kijkt naar hoe je de veranderende markt gaat bewerken, moet de basis van je organisatie stevig staan. Die basis is het gevoel van vertrouwen van jouw medewerkers. Wat er gebeurt als dat wegzakt laat de Piramide van Lencioni (zie afbeelding hieronder) goed zien. Oftewel, zonder het gevoel van vertrouwen kunnen jouw plannen nog zo sterk zijn, maar zal je deze nooit kunnen verwezenlijken en is het dus een kwestie van tijd totdat je concurrent je inhaalt. Nu de huidige, onzekere tijd extra druk legt op die basis, adviseren wij om te investeren in goed leiderschap. Het is nu belangrijker dan ooit om er te zijn voor je mensen, voordat de motivatie van je medewerkers als een kaartenhuis ineenstort.

De-piramide-van-Lencioni.png

Stap 3: Wat is de status quo?

Heb je met je collega’s de tijd en afstand genomen om naar de toekomst te kijken en zijn de leidinggevenden in de organisatie gefocust op het creëren van vertrouwen? Dan is het tijd om samen de balans op te maken van de huidige situatie in combinatie met dat veranderende toekomstbeeld dat jullie hebben geschetst. Maak met elkaar een SWOT-analyse;

  • Wat zijn de Strenghts van jullie organisatie (intern)?
  • Wat zijn de Weaknesses van jullie organisatie (intern)?
  • Waar liggen de Opportunities in de markt (extern)?
  • Waar liggen de Threats in de markt (extern)?

Stap 4: Kiezen om gekozen te worden

Kijk samen eens goed naar wat er in jullie SWOT-analyse staat en beoordeel gezamenlijk of een sterkte of zwakte een kans of bedreiging kan benutten of tegenhouden. Dit kun je doen m.b.v. een confrontatiematrix (lees hier hoe je dat doet). Kies vervolgens een duidelijke richting in wat jullie duurzame concurrentievoordeel moet worden in de toekomst, en hoe de weg daar naartoe eruit ziet. 

Stap 5: Never waste a good crisis

Op basis van de nieuwe strategie die is bepaald, moet de organisatie daarop ingericht worden. Nu er in de meeste organisaties tijd over is door minder business of minder reistijd, is dit het moment om de plannen goed uit te werken en door te voeren. 

Blijf ondertussen de trends en de markt goed in de gaten houden. Het kan ook maar zo zijn dat jullie voorspelling niet helemaal klopte, dus zorg er ook vooral voor dat je als organisatie zo wendbaar mogelijk bent om over een aantal maanden het roer weer om te kunnen gooien. 


Veel succes!

Sparren met onze eigen Gerard, organisatiestrateeg in hart en nieren? Laat een terugbelverzoek achter via onze website.

Strategie bepaald en je medewerkers inspireren en activeren tot het uitvoeren van je strategie? Laat de Fan App als alles-in-één medewerkerapp voor communicatie en onboarding je hierbij helpen

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Pam Rijnsburger.

06-23828743