In 5 stappen naar duurzaam inzetbare medewerkers

 

Iedere organisatie tekent voor vitale, gezonde en bekwame medewerkers, maar hoe maak je dit als werkgever mogelijk? Weet je nog in onze vorige blog dat we je vertelden dat vitale medewerkers 18% productiever zijn? Belangrijk dus om hier aandacht aan te besteden! Duurzame inzetbaarheid betekent ook personeel langer behouden bij de organisatie. Wist je dat een vertrekkende medewerker een jaarsalaris kost?! Dat zijn enorme bedragen die je wilt besparen.

In vijf stappen neem ik je mee met wat jij als werkgever kan doen om medewerkers duurzaam inzetbaar te krijgen en hoe jij ervoor kan zorgen om personeel zo lang mogelijk met passie en plezier te laten werken bij de organisatie.

 

Stap 1: Maak duurzame inzetbaarheid prioriteit
Duurzame inzetbaarheid; staat het dit jaar op de agenda bij jouw organisatie? Het belang is in ieder geval groot voor zowel de werkgever als medewerkers. Medewerkers moeten tenslotte steeds langer doorwerken. Je wilt als er organisatie natuurlijk wel voor zorgen dat je medewerkers tot hun 67ste kunnen werken.

Denk je bij duurzame inzetbaarheid alleen maar aan de doelgroep 50+? Dan heb je het mis. Duurzame inzetbaarheid kent geen tijd en begint al op de eerste werkdag van een nieuwe medewerker. Maak het prioriteit, want je krijgt er optimaal inzetbare en productieve medewerkers voor terug. Bedenk eens wat je zou willen verbeteren op het gebied van vitaliteit, werkplezier, ziekteverzuim en loopbaanontwikkeling.


Stap 2: Creëer inzicht
Zoals ik al zei: duurzame inzetbaarheid is niet alleen voor werkgevers belangrijk maar ook voor medewerkers! Het gaat tenslotte om hun loopbaan. Geen één medewerker wil thuis komen te zitten met een burn-out op zijn 30ste.  Laat daarom medewerkers meedenken over het onderwerp. Wat vinden zij belangrijk? Neem het mee in je doelstellingen. Creëer inzicht bij je medewerkers over het belang van dit topic.
 

Stap 3: Onderneem actie
Verandering krijg je niet zomaar voor elkaar; daar moet je actie voor ondernemen! Vaak worden er allerlei ambitieuze doelen gesteld en de eindstand is dat slechts de helft maar behaald is. Zodra je duurzame inzetbaarheid op je prioriteiten lijst hebt staan is de volgende stap om een actieplan op te stellen. Wat zijn de belangrijkste punten waar je aan wilt werken? Wat vinden je medewerkers belangrijk? Hoe wil je hieraan gaan werken? Hoelang geef je het de tijd? Kijk naar mogelijkheden zoals scholingen, coaching en adviesgesprekken.

Heb je nog geen idee hoe je op duurzame inzetbaarheid wilt focussen? Dan is het een goed idee om eerst te onderzoeken waar kansen voor verbetering liggen. Krijg je aandachtspunten in kaart doormiddel van een medewerkerstevredenheidsonderzoek. Wist je dat onze Fan Scan iedere medewerker voorziet van een persoonlijk rapport? Hier staat precies in waar de medewerker zelf mee aan de slag kan gaan om betrokken, bevlogen te blijven én een bijdrage te leveren aan het succes van de organisatie. Hiermee haal je de medewerker dus uit de ‘afwachtmodus’ en zet hem aan het roer van zijn eigen loopbaanontwikkeling.


Stap 4: Hou vol!
Verandering heeft tijd nodig. Pas als onbewust gedrag vervangen is door nieuw bewust gedrag en dat nieuwe gedrag door volhouden onbewust gedrag wordt, dan is gedragsverandering bereikt. Snap je het nog?

Het kan dus even duren voordat je echte verandering ziet gebeuren geef dus niet te snel op. En houd regelmatig de voortgang in de gaten. Bespreek dit samen met het team en zie wat er nog aangescherpt moet worden voor de aankomende tijd.


Stap 5: Reflecteer
Reflecteren naderhand en tussentijds is super belangrijk. Je wilt na een bepaalde periode wel weten of jouw doel behaald is welk effect dit heeft op je medewerkers. Daarnaast wordt intrinsieke motivatie positief beïnvloed door zelfreflectie; zelf ontdekken dat een gedragsverandering nodig is werkt veel beter. Je bent eerder gemotiveerd wanneer je zelf met het idee komt om een opleiding te gaan volgen, dan wanneer je leidinggevende dit aandraagt.

Zorg er dus voor dat iedereen binnen de organisatie eens kritisch naar zichzelf kijkt, hierdoor hoef jij als manager niet de problemen voor iemand op te lossen. Hoe?

Ons medewerkerstevredenheidsonderzoek de Fan Scan stelt de medewerker niet alleen vragen over zijn leidinggevende, de werksfeer en andere zaken die buiten de medewerker zelf liggen, maar houdt jouw medewerker een spiegel voor. Na het invullen van dit medewerkerstevredenheidsonderzoek krijgt jouw medewerker een persoonlijk rapport met zijn uitkomsten en to-do’s om te werken aan zijn eigen betrokkenheid, bevlogenheid en werkplezier. Dit levert jou als werkgever op dat jij -naast het feit dat je exact weet wat je aan te pakken hebt om de tevredenheid en betrokkenheid binnen je organisatie te verbeteren- vooral je medewerkers zélf aan zet brengt om te werken aan hun duurzame inzetbaarheid.

 

Nu weet jij in 5 stappen hoe je duurzaam inzetbare medewerkers creëert. Heb je nog vragen voor ons of heb je onze hulp nodig? Neem dan gerust contact met mij op.

Of ben je benieuwd hoe het gesteld is met jouw Fan Factor? Doe de mini Fan Scan en bekijk welk type medewerker je bent.

 

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jet Borghuis.

jet.borghuis@fanfactory.nl