Hoe word je een Beste Werkplek?

Misschien heb je het al voorbij zien komen, het Beste Werkplek Keurmerk. Hoe leuk is het om dit als organisatie te verdienen? Maar belangrijker; hoe word je nou een ‘beste werkplek’? Om een beste werkplek te worden spelen er veel verschillende factoren mee; de arbeidsvoorwaarden, het takenpakket, de algehele werksfeer etcetera,

Om je medewerkers te stimuleren en om eenheid te creëren is het ten eerste belangrijk om als organisatie een visie te hebben. Waar ga je voor? Waar sta je voor?  Als je niet weet waar je als organisatie voor gaat en staat is het onmogelijk om je medewerkers op één lijn te krijgen en de productiviteit te verhogen.

Uit onderzoek blijkt dat de leidinggevende 80% van je werkplezier bepaalt. Wees dus een goede leidinggevende of investeer als organisatie in leiderschap. Een goede leidinggevende geeft vertrouwen, is transparant, blijft rustig, communiceert duidelijk, heeft interesse in zijn medewerkers en inspireert zijn mensen. Het allerbelangrijkste is dat je als leidinggevende het goede voorbeeld geeft; jij legt de lat.

Om de Beste Werkplek te worden is het daarnaast belangrijk dat je je medewerkers inspraak geeft. Dat zij mogen meebeslissen, dat ze vrijheid voelen om hun werk in te delen op de manier waarop zij denken dat het goed is.

Natuurlijk kun je de ontwikkeling van je mensen niet overslaan. Organisaties die goed scoren op medewerkerbetrokkenheid investeren in het opleiden, trainen en ontwikkelen van hun mensen. Dit betekent niet dat je een e-learningplatform beschikbaar stelt, maar dat je per medewerker een plan maakt: hoe wil deze persoon zich ontwikkelen, waar liggen zijn talenten en ambities?

Op een Beste Werkplek weten mensen wanneer ze het goed doen. Er zijn duidelijke doelen en mensen geven én krijgen feedback. Mensen krijgen de ruimte om aan jobcrafting te doen; het aanpassen van hun takenpakket naar hun talenten.

Tenslotte is een Beste Werkplek een plek waar medewerkers zich gewaardeerd en gezien voelen. Waar prestaties worden erkend, maar waar ook aandacht is voor belangrijke gebeurtenissen in het leven van de medewerker.

Dit zijn een paar elementen die belangrijk zijn bij het worden van een Beste Werkplek. Het doen van een medewerkeronderzoek geeft jou inzicht in wat jouw medewerkers nu belangrijk vinden en wat voor jou het belangrijkste is om als eerste aan te pakken.

Doe de Fan Scan, ontdek je prioriteiten om de Beste Werkplek te worden en  wie weet ontvang jij als eerstvolgende Het Beste Werkplek Keurmerk!

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901