Hoe word ik de beste werkgever?

In de huidige krapte op de arbeidsmarkt heb je soms nét dat extraatje nodig om je organisatie in de kijker te spelen van werkzoekenden. Het krijgen van het predikaat ‘beste werkgever’ of ‘beste werkplek’ kan dan helpen. Maar hoe word je nu daadwerkelijk de beste werkgever? Een stappenplan voor de Beste Werkplek.

1. Zet je mensen op 1.

Gelukkig is HR tegenwoordig niet meer weg te denken aan je directietafel. Het bewaken van je human capital -ofwel: je menselijke kapitaal- is een belangrijke taak. Dé belangrijkste taak welteverstaan. Amerikaanse wetenschappers concludeerden het in 1997 al: wil je duurzaam resultaat behalen als organisatie, begin dan bij je mensen. In Fan Factory-taal zeggen we ‘fans zorgen voor fans’. Ofwel: medewerkers die fan zijn, zorgen voor gasten en klanten die terugkomen, meer uitgeven en hun ervaringen doorvertellen. Bovenaan je prioriteitenlijst voor aankomend jaar? Je mensen! Weeg elk besluit dat je neemt aan de directietafel af: bevordert het de Fan Factor van onze mensen of haalt het de Fan Factor naar beneden? Continu je mensen op één zetten, zorgt voor duurzaam concurrentievoordeel.

2. Weet hoe jouw mensen jou als werkgever beoordelen

Hoe kun je aan iets werken, als je niet weet wat je prioriteiten zijn? Als je op basis van onderbuik keuzes gaat maken óf je laat beïnvloeden door de hardste schreeuwers in je organisatie? Meten is dus wat je te doen staat! Achterhaal hoe jouw medewerkers in hun werk staan. Hoe ze jou als werkgever beoordelen en wat -van alle dingen die je kúnt doen- nu het allerbelangrijkste is om als eerste op te pakken om de Beste Werkplek te hebben. Stap niet in de valkuil om zelf een onderzoek uit te zetten. De uitslag zal minder betrouwbaar zijn omdat jouw mensen de vertrouwelijkheid in twijfel trekken én je weet wel de scores, maar niet het belang van de verschillende onderdelen. Ofwel; je bent geneigd om aan de slag te gaan met het onderwerp waar je de laagste cijfers op scoort, terwijl dat een voor jouw medewerkers totaal onbelangrijk onderwerp kan zijn. laat een professionele meting uitvoeren dus, die er met een beetje geluk voor zorgt dat je hele organisatie in beweging komt zodra de resultaten bekend zijn (benieuwd hoe wij dat aanpakken? Neem een kijkje)

3. Pak stap voor stap je pijnpunten aan

Als je weet wat jouw prioriteiten zijn om een Beste Werkplek te worden, deel deze dan op in behapbare brokjes. Een nieuwe gesprekscyclus invoeren? Leiderschapontwikkeling aanpakken? Een nieuwe missie/visie/strategie? Het beloningsbeleid op de schop? Vaak komen uit een medewerkeronderzoek een aantal quick wins -die pak je natuurlijk direct op- en een aantal grotere projecten. Om deze grotere projecten adequaat op te pakken is het allerbelangrijkste:

1.Plan tijd in je agenda

2.Bepaal de deadline: wat moet er op welk moment gelukt zijn?

3.Bepaal tussenstappen waar je naartoe werkt (én vier deze tussentijdse mijlpalen! Zo houd je de moed erin en werk je steeds naar een beloning toe)

4.Communiceer tussentijds veelvuldig en viet het dubbel en dwars als je tijdig je deadline behaalt

5.Meet bij de volgende meting wat jouw acties hebben opgeleverd. Een mooie kroon op je werk!

4. Communiceer, communiceer, communiceer

Wil jij de meest beste werkgever zijn? Communiceer dan veel en vaak richting jouw medewerkers! Niet alleen over alle zaken die jij zo goed geregeld hebt voor ze 😉, maar ook de voortgang van projecten, de status van de organisatie, de missie en de mate waarin jullie deze missie aan het rocken zijn, de medewerkers en waarom ze zo belangrijk zijn, de status van de zaken die jullie aan de hand van de meting aan het oppakken zijn, etcetera.

Het is natuurlijk éxtra gaaf als je bij de volgende meting dan het predikaat Beste Werkplek in ontvangst mag nemen! Hier kun je in je arbeidsmarktcommunicatie je voordeel mee doen.

Wil jij weten of je al een Beste Werkplek certificaat verdient? Of wat je als eerste op moet pakken om een Beste Werkplek te worden? Lees het hier.

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901