Hoe voorkom je een angstcultuur in tijden van krimp?

Noodgedwongen afscheid moeten nemen van medewerkers die wel goed presteren, maar niet meer in de begroting passen door een onvoorziene verandering. Ook dat is onderdeel van ondernemen, Human Resources en leidinggeven. Leuk is anders, maar hoe je omgaat met die niet-populaire-maar-wel-noodzakelijke keuzes kan het verschil maken, zowel voor de medewerkers die blijven als voor degenen die vertrekken. 

Voorkom het gevoel van angst

Het allerbelangrijkste in tijden van onzekerheid is het voorkomen van een angstcultuur. Hoe moeilijk en tegenstrijdig dat ook klinkt. Angst duwt mensen uit elkaar terwijl je, als er gevaar dreigt, juist met elkaar één team moet vormen om sterk te staan. Angst maakt dat ieder voor zich gaat en doet een organisatie veel schade aan (lees hierover meer in ons andere blog). Hoe je dat voorkomt? Grotendeels door deze vier punten:

1. Echt leiderschap

Extern gevaar is een constante. Maar intern gevaar is een variabele. De mate waarin angst gevoeld wordt binnen een organisatie is afhankelijk van het leiderschap. Hoe veilig men zich voelt om naar werk te komen, is de verantwoordelijkheid van leiders. 

Om als organisatie samen sterk te staan, zijn er twee concrete dingen waar je als leider aan kunt werken:

  • Het versterken van de onderlinge relaties door elkaar oprecht te erkennen en waarderen
  • Het boosten van het gevoel van veiligheid en vertrouwen, door echt tijd en moeite in je mensen te steken

Lees hier verder voor meer concrete voorbeelden.

2. Communiceer, ook als het niet positief is 

Net zoals voor veel andere uitdagingen, is communicatie ook hier key om een angstcultuur te voorkomen. Daarbij is transparantie en eerlijkheid essentieel, ook als berichten niet positief zijn. Moeten er banen geschrapt worden? Geef men dan de context die nodig is om begrip te tonen. Door jouw medewerkers direct en eerlijk mee te nemen in de situatie, voorkom je dat er roddels ontstaan. Zodra er verschillende verhalen de ronde doen, men niet meer weet wat wel of niet te geloven, ontstaat er een probleem van vertrouwen en ben je veel verder van huis. 

3. Communiceer, ook als er geen nieuws is

Wanneer je nog geen beslissingen hebt genomen of wacht op bepaalde informatie, is dat geen probleem, maar het is wederom belangrijk om ook dan van je te laten horen. Dit toont transparantie en gedeelde zorg om de toekomst. Liever communiceren dat er geen nieuws is, dan niets communiceren. Hoe langer medewerkers stilte ervaren, hoe groter de onzekerheid wordt.

4. Creëer fans voor het leven

Sta je op het punt om afscheid van iemand te nemen, zorg dan dat je dat waardig doet. Neem de tijd voor een goed gesprek, geef de context die iemand nodig heeft en spreek je waardering uit. Door dit zo oprecht mogelijk aan te pakken, geef je iedereen het signaal dat zakelijke beslissingen niet onmenselijk genomen worden. Lees in dit blog meer over een goede off-boarding.


Sparren, meer info of benieuwd hoe wij bovenstaande bij Fan Factory aanpakken? Bel me dan gerust. Ik of één van mijn collega’s drinkt graag een virtuele kop koffie met je.