Hoe draag jij bij aan de transitie naar een 1,5 meter samenleving?

We beseffen dat deze coronacrisis niet tijdelijk is maar nog voor een lange tijd ons leven zal beheersen, of op zijn minst beïnvloeden. Het leven wordt nog lang niet zoals het was, maar lijkt zich eerst op 1,5 meter te moeten leren afspelen. Dat vraagt van iedere organisatie creativiteit en aanpassingsvermogen. Bij die transitie naar de 1,5 m. economie speelt iedere afdeling en elke functie een rol. Zo ook jij, als HR manager. Want jij bent er, ook nu, om het beste uit de mensen in de organisatie te halen en hen een veilige werkplek te bieden, toch?

CHECKLIST

Nu de eerste plannen voor de 1,5 meter samenleving gemaakt worden, zijn er een aantal vragen die jij als HR verantwoordelijke top of mind mag hebben:

  • Wat betekent dit voor de fysieke veiligheid van je medewerkers? Maken de plannen het mogelijk voor hen om de kans om besmet te worden nihil te houden?
  • Hoe kun je verzekeren dat medewerkers die weer komen werken veilig op kantoor kunnen komen? Is reizen met OV nu toegestaan of moet er alternatief vervoer georganiseerd worden voor de collega’s zonder auto?
  • Heb je te maken met medewerkers met een 0-uren contract? Zijn de uren eerlijk verdeeld over het personeel? En is iedereen op de hoogte van de manier waarop bepaald wordt hoe het rooster wordt gevuld? Voorkom onbegrip en ontevredenheid.
  • Zijn we erop voorbereid als medewerkers op cruciale functies ziek worden en uitvallen? Hebben we de processen daarvoor goed genoeg gedocumenteerd en/of moeten er collega’s opgeleid worden om dit eventueel over kunnen nemen?
  • Is het voor iedereen duidelijk wat er met de normaal uitgedeelde bonussen of fooien wordt gedaan? 
  • Zijn onze medewerkers klaar voor de nieuwe werkwijze? Weten ze hoe ze klanten/gasten streng maar beleefd moeten aanspreken wanneer zij de regels overtreden? Weten zij de antwoorden op de meest gestelde vragen van klanten op dit moment?
  • Hoe zijn de maaltijden tijdens het werk geregeld? Vraag je van je medewerkers om hier zelf iets voor mee te nemen of organiseer je het op een andere manier, passend bij de 1,5 m. samenleving?

Mooi meegenomen

Los van het feit dat we je aanraden om goed over bovenstaande, praktische vragen na te denken, adviseren we je ook om deze periode te gebruiken van een kans die zich voordoet. Namelijk, om de verbinding van je troepen met jouw merk te vergroten. Mensen willen graag iets doen in dienst van iets groters dan henzelf. Een bedrijf uit de coronacrisis helpen is zoiets groters! Wat kun je nu doen om het gevoel van zingeving, trots en verbondenheid een boost te geven?

1. Eerlijk zijn over de (financiële) uitdagingen in de bedrijfsvoering. 

2. Duidelijk benoemen wat nu de koers is en wat prioriteiten van de organisatie zijn om te overleven.

3. Benadrukken hoe iedereen in zijn/haar rol daar een bijdrage levert.

4. Mensen te betrekken bij het bedenken van de ideeën voor de nieuwe manier van werken.

Veel succes!

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Eline Postma.

06-23828743