We beseffen dat deze coronacrisis niet tijdelijk is maar nog voor een lange tijd ons leven zal beheersen, of op zijn minst beïnvloeden. Het leven wordt nog lang niet zoals het was, maar lijkt zich eerst op 1,5 meter te moeten leren afspelen. Dat vraagt van iedere organisatie creativiteit en aanpassingsvermogen. Bij die transitie naar de 1,5 m. economie speelt iedere afdeling en elke functie een rol. Zo ook jij, als HR manager. Want jij bent er, ook nu, om het beste uit de mensen in de organisatie te halen en hen een veilige werkplek te bieden, toch?
Nu de eerste plannen voor de 1,5 meter samenleving gemaakt worden, zijn er een aantal vragen die jij als HR verantwoordelijke top of mind mag hebben:
Los van het feit dat we je aanraden om goed over bovenstaande, praktische vragen na te denken, adviseren we je ook om deze periode te gebruiken van een kans die zich voordoet. Namelijk, om de verbinding van je troepen met jouw merk te vergroten. Mensen willen graag iets doen in dienst van iets groters dan henzelf. Een bedrijf uit de coronacrisis helpen is zoiets groters! Wat kun je nu doen om het gevoel van zingeving, trots en verbondenheid een boost te geven?
1. Eerlijk zijn over de (financiële) uitdagingen in de bedrijfsvoering.
2. Duidelijk benoemen wat nu de koers is en wat prioriteiten van de organisatie zijn om te overleven.
3. Benadrukken hoe iedereen in zijn/haar rol daar een bijdrage levert.
4. Mensen te betrekken bij het bedenken van de ideeën voor de nieuwe manier van werken.
Veel succes!