Het succesvol inzetten van de resultaten van de persoonlijkheidstest; zo doe je dat!

Je hebt al jouw medewerkers een persoonlijkheidstest laten invullen, maar wat nu? Wat moet je als werkgever met de resultaten? Hoe zet je de resultaten om in actiepunten en hoe kunnen jouw medewerkers leren van elkaars resultaten? Al deze vragen beantwoord ik door middel van het onderstaande 5-stappenplan.

Stap 1; deel de resultaten met het team

Al jouw medewerkers hebben de persoonlijkheidstest ingevuld, wat nu? Organiseer een sessie waarin iedereen ter voorbereiding zijn profiel leest en daar 3 highlights uit deelt met de rest. Laat tijdens deze sessie ook iedereen zijn gewenste omgangsvorm delen. Dit is belangrijk zodat alle medewerkers er rekening mee kunnen houden. Velen mensen vinden dit lastig om te delen. Zorg dus als werkgever dat je medewerkers zich op zijn gemak voelen door bijvoorbeeld de voordelen van het delen uit te leggen.

Stap 2; Laat je medewerkers een actieplan maken

Nu de resultaten van jouw medewerkers zijn besproken en iedereen zijn wensen op tafel heeft gegooid, wil jij als werkgever natuurlijk dat er wat mee gedaan wordt! Laat medewerkers afspraken met elkaar maken over o.a. onderlinge communicatie. Eindig per teamlid met de vraag ‘waar kan je mij op aanspreken’ en maak afspraken over hoe men elkaar daadwerkelijk gaat aanspreken op de afspraken die gemaakt zijn.

Tip: speel als werkgever hier de rol als procesleider in. De meeste teams komen er namelijk samen niet uit.

Stap 3; check, check, dubbelcheck

Optie 1: Plan een tussentijdse sessie om de vooruitgang op de werkvloer te bespreken en om te kijken of er dingen aangepast moeten worden aan het actieplan.

Optie 2: Loop langs iemand zijn bureau en vraag hoe het gaat, worden de besproken punten nageleefd? Voelt de medewerker zich begrepen? Is de werksfeer omhoog gegaan? Door dit regelmatig even individueel te controleren kom je hierachter, medewerkers durven vaker dingen 1-op-1 wel te zeggen, maar niet in de groep om zo confrontatie te ontlopen. Mochten er dingen zijn die niet goed gaan? Laat de medewerkers dan opnieuw naar het actieplan kijken of wijs ze op de punten die besproken zijn.

Stap 4; Evaluatie

Tijd om iedereen bij elkaar te roepen! Het actieplan is nu enkele weken van kracht en het is tijd om te kijken of er veranderingen zijn. Organiseer net zoals in het begin een sessie waarin iedereen terugkijkt op de afgelopen tijd en op de regels die er gemaakt zijn. Heeft het geholpen? Kunnen er dingen anders? Hoe voelt iedereen zich bij het actieplan? Dit zijn allemaal vragen die je tijdens deze sessie gaat bespreken. Geen tijd voor een sessie? Of willen je medewerkers dat hun resultaten anoniem blijven? Geen paniek! Stuur dan bijvoorbeeld een enquête rond en behandel de resultaten hiervan met elkaar zonder te zeggen wie wat gezegd heeft.

Stap 5; Tussentijds vieren! En daar hoort natuurlijk een beloning bij

Jullie zijn als team aan de slag om de onderlinge sfeer te verbeteren en beter te communiceren. Dat mag gevierd worden! Ondanks dat er vást van alles beter kan is het extreem belangrijk om stil te staan bij kleine successen. Van het continu vieren van kleine successen gaan je medewerkers zich winnaars voelen. Dit betekent niet dat je iedereen mee op reis moet nemen, maar neem bijvoorbeeld taart mee naar het kantoor of pop een confettikanon. Wist je dat medewerkers die zich gewaardeerd voelen meer betrokken bij de organisatie zijn en daardoor meer voor de organisatie overhebben? Gauw aan de slag hiermee dus!

Succes met het maken van een actieplan binnen jouw organisatie en laat me het weten hoe het gegaan is! Wil jij weten hoe het zit met de bevlogen- en betrokkenheid van jouw medewerkers? Doe de Fan Scan! Klik hier voor meer informatie.

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Jeroen Mulder.

jeroen.mulder@fanfactory.nl