Erkenning & waardering: hoe is het gesteld in Nederland?

Nu je de belangen van erkenning & waardering hebt gelezen in de blog 'De baten van waardering voor jou als werkgever’, is het natuurlijk belangrijk om te weten hoe gewaardeerd jouw medewerkers zich voelen. Er zijn meerdere mogelijkheden om erkenning & waardering te meten, waaronder onze eigen Fan Scan. In dit blog neem ik je mee in de opvallendste uitkomsten over het thema erkenning & waardering, Gauw verder lezen dus!

Waar bestaat erkenning en waardering uit?

Erkenning en waardering gaat over méér dan het geven van complimenten. Je gezien voelen, jezelf mogen doorontwikkelen, kunnen groeien bij je werkgever, een passend salaris én secundaire arbeidsvoorwaarden hebben: deze aspecten samen bepalen in hoeverre jij je gewaardeerd voelt.

Ik kan meer, maar mag ik dat ook?

Elke dag dezelfde taken uitvoeren en dat je hele carrière lang; niemand die daarop zit te wachten! Daarom is het belangrijk om te kijken hoe het met de doorgroeimogelijkheden in jouw organisatie gesteld is. De werkende Nederlander geeft een 6,7 voor de doorgroeimogelijkheden binnen de organisatie. Dat kan beter! Aan het bieden van doorgroeimogelijkheden zitten veel voordelen. Het motiveert je medewerkers én zorgt ervoor dat je het maximale potentieel uit je mensen haalt. Zij blij, jij blij! Let op: doorgroeien betekent niet altijd dat je een andere -hogere- functie gaat vervullen. Doorgroeien kan ook inhouden dat je extra taken krijgt en dus je rol verbreedt. Zorg dat je medewerkers zich kunnen ontwikkelen op een gebied waarbij ze de competenties die ze van nature in zich hebben, maximaal benutten. Zo heb je als werkgever ook maximaal resultaat van de extra verantwoordelijkheden die je geeft!

De kracht van complimenten geven

Wist je dat 89% van de werkgevers denkt dat medewerkers salaris het belangrijkst vinden? In werkelijkheid is voor 9% van de werknemers salaris de reden om op te stappen. Uit onze eigen Fan Scan blijkt dat medewerkers complimenten en oprechte aandacht veel belangrijker vinden dan het ontvangen van veel salaris. Een gewaardeerde medewerker is meer betrokken bij de organisatie en dit zie je terug in de productiviteit van de medewerker. Toch blijkt uit de Fan Scan dat de stelling “Ik heb in de afgelopen weken een compliment van mijn direct leidinggevende gehad” een 6,8 krijgt. Genoeg werk aan de winkel dus!

Een compliment geven klinkt zo logisch en simpel, maar toch doen we het te weinig!

Hoe geef je nou een goed compliment? Er zijn 3 simpele basisregels bij het geven van een goed compliment:

  1. Noem de desbetreffende medewerker bij zijn naam, hierdoor kom je veel gemeender over.
  2. Wees specifiek, zeg niet zomaar “goed gedaan!”, maar vertel wat de medewerker goed heeft gedaan.
  3. Maak het jezelf niet te makkelijk, een compliment geven is één ding, maar het menen is een tweede.

Hoe gaat het eigenlijk met jou?

Iedereen vindt het fijn, iemand die even vraagt hoe het met je gaat. Uit onderzoek van HelderHRM blijkt dat interesse in medewerkers de motivatie verhoogt en dus ook de productiviteit. Daarnaast kom je door interesse te tonen in jouw medewerkers achter hun talenten en competenties. Toch blijkt uit de Fan Scan dat de stelling “De interesse vanuit je direct leidinggevende in jou als persoon” een 7,3 krijgt. Nu klinkt dit misschien niet slecht. Tegelijkertijd: als je kijkt hoe klein de moeite is om hier aandacht aan te besteden, is het voor veel organisaties een quick win om hier meer tijd in te steken.

Moet jouw organisatie nu aan de slag met erkenning en waardering?

Benieuwd hoe het met het gevoel van erkenning & waardering onder jouw medewerkers gesteld is? Benieuwd of dit voor jouw organisatie nu prioriteit heeft of dat een ander thema belangrijker is om aan te pakken zodat je je mensen binnenhoudt? Met de Fan Scan meten we medewerkerbetrokkenheid op een nét iets andere manier dan je gewend bent.

Lees hier meer over de Fan Scan of plan een afspraak in bij Naomi. Zij legt je graag meer uit over de mogelijkheden van de Fan Scan.

Praktische tips over het verbeteren van erkenning & waardering beluister je in onze eigen podcast!