Empowerment; populaire kreet of werkelijk functioneel?

'Stimuleer empowerment onder je werknemers en ze gaan beter functioneren!' Dit wordt vaak geroepen. Begint er iets te dagen? Wat is empowerment nu precies? Ik vertel je in dit artikel alles over empowerment én de manier waarop je het toepast in je organisatie!

Empowerment betekent letterlijk vertaald ‘iemand in staat stellen’. Het gaat erover dat een mens zijn eigen krachten benut, gelooft in zichzelf en in staat is om belangrijke beslissingen te maken. Hierin heb je zelf meer controle en grip over je eigen situatie en omgeving. Volgens de Amerikaanse psychiater en activiste Judi Chamberlin bestaat empowerment uit 15 verschillende elementen, waaronder beslissingsvrijheid, keuzevrijheid, assertiviteit, groei en ontwikkeling. Nu betekent dit niet dat je moet voldoen aan al deze elementen om als mens empowerment te bereiken, maar het zijn wél goede uitgangspunten.

Voor jou als werkgever is het erg functioneel om empowerment toe te passen op de werkvloer. Als medewerker word je gemotiveerd en je zelfvertrouwen gaat omhoog omdat je wordt gestimuleerd dat je het zelf kan. Daarnaast bezit jouw medewerker als hij/zij empowered is over een groot probleemoplossend vermogen aangezien hij/zij de regie zelf in handen heeft en situaties stap voor stap zélf op kan lossen.

Wat levert het empoweren van je medewerkers jou als leidinggevende op?

  • Medewerkers halen meer voldoening uit hun werk, doordat ze zelf meer invloed hebben op hun werk.
  • Medewerkers worden beter in leidinggeven. Ze voelen zich deel van het bedrijf én leiden actief zichzelf, waardoor het makkelijker is om anderen te leiden.
  • Medewerkers zijn innovatiever. Ze weten dat het geoorloofd is om fouten te maken waardoor ze eerder nieuwe dingen uitproberen.
  • Medewerkers worden effectiever. Ze hebben zelf meer invloed op de uitvoering en zullen hierdoor productiever en effectiever te werk gaan.

Een basiswaarde voor empowerment is vertrouwen hebben in elkaar. Bij het toepassen van empowerment worden de grenzen ruimer en is er meer flexibiliteit. Wel is het belangrijk dat de grenzen duidelijk zijn waarbinnen de medewerkers zich vrij kunnen bewegen en eigen keuzes kunnen maken. 

Hoe passen wij empowerment toe bij Fan Factory?

Medewerkers veel vrijheid en verantwoordelijkheid geven zit sterk verweven in onze cultuur. Als medewerker wordt er geen strikte takenlijst opgelegd maar is het vooral belangrijk dat je zélf je verantwoordelijkheid neemt en pro-actief bent. Persoonlijk vind ik dit een hele fijne manier van werken en wordt daardoor constant gestimuleerd om mezelf verder te ontwikkelen. 😊

Ben jij benieuwd hoe je empowerment kunt stimuleren binnen jouw organisatie? We helpen je hier op weg!

Benieuwd in hoeverre jouw medewerkers zich empowered voelen? En of dit -of misschien wel een ander thema- nú belangrijk is om je mensen binnenboord te houden? Meet medewerker betrokkenheid verfrissend en effectief met de Fan Scan.

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Naomi Blankespoor.

06-82099965