De ultieme beloning voor je medewerkers? Geef ze een dosis oxytocine!

Last but not least: dit is blog vier in een reeks over hoe je medewerkers prikkelt tot prestaties en intrinsiek motiveert, door specifiek een bepaald hormoon aan te spreken. Hormonen zorgen er namelijk voor dat wij dingen voelen, wat vervolgens bepaalt dat we iets doen, wat in ons eigen bestwil is. Geeft iets een goed gevoel? Doen we het nog een keer! De vorige blogs gingen over endorfine, dopamine en serotonine, wat ons nu aanbrengt bij het hormoon oxytocine.

Oxytocine

Dit is het beste hormoon van allemaal! Oxytocine zorgt namelijk voor het gevoel van liefde, vertrouwen en loyaliteit. Dit is één en al regenbogen en unicorns. Zo wil jij je werkplek ook graag inrichten, toch?
Oxytocine komt vrij op twee verschillende manieren:

  1. Bij fysiek contact. Een hand geven bij een kennismaking maakt dus echt een verschil. Dat geeft een gevoel van vertrouwen af.
  2. Door gul te zijn, in de zin van tijd en energie aan iemand besteden zonder iets terug te verwachten. En let op: geld werkt niet. Daar trapt oxytocine niet in. Het gaat om de tijd die je ergens aan besteedt, omdat tijd het enige gelijke middel is voor iedereen én omdat het nooit meer terug te krijgen is. Tijd raakt op. Dus, wanneer jij dit meest waardevolle levensmiddel investeert in een ander, beloont jouw lichaam je met oxytocine. Sterker nog: óók bij degene die de gulle daad ontvangt komt oxytocine vrij. En om het nog eens positiever te maken, krijgt zelfs de persoon die getuige is van deze goede daad het fijne gevoel van oxytocine. Oftewel: elkaar helpen is goed voor iedereen.

Oxytocine stimuleren

Wat zijn slimme manieren om dit gevoel van vertrouwen en veiligheid bij je team aan te wakkeren?

  • Expertise - help elkaar door kennis te delen! Iedereen heeft zijn eigen talent en kan zo dus een ander wat leren. Spoor medewerkers aan om hun expertises te laten zien en zo anderen te helpen door bijvoorbeeld tips te geven. Een effectieve en duurzame manier van deze tijd is om medewerkers vlogs te laten maken. Korte video’s met leerzame content, opgenomen door een medewerker zelf slaan goed aan bij collega’s omdat zij zich met hem/haar kunnen identificeren. En zo’n video laat zien dat er tijd is geïnvesteerd om een ander te helpen zijn/haar werk beter te doen, als gunst... oxytocine!
  • Persoonlijk welkomstwoord - geef een nieuwe medewerker direct vertrouwen, door echt aandacht te geven. Een leuke videoboodschap voordat iemand begint, waarin ook echt zijn/haar eigen naam wordt genoemd, laat zien dat jullie tijd en moeite steken in het verwelkomen. Dit is het begin van het gevoel van veiligheid en loyaliteit van deze nieuwe medewerker bij jullie in het team!
  • Prijsuitreiking - laat zien dat je het echt belangrijk vindt, door er tijd voor vrij te maken. Zoals eerder besproken kan het uitdagen van medewerkers én hen hiervoor erkennen motiverend werken. Wanneer je nou zoiets organiseert, kun je het afmaken met het fijne gevoel van oxytocine door de winnaars niet enkel online bekend te maken maar fysiek langs te komen bij het winnende team om hen te feliciteren en de prijs te overhandigen. Leg dit dan ook direct vast m.b.v. leuke foto’s en video’s of zelf een livestream, zodat ook alle getuige van deze goede daad het positieve gevoel ervaren.

Overigens het feit dat dit fijne hormoon alleen aangemaakt wordt wanneer je voelt dat iemand moeite heeft gedaan, benadrukt de valkuil bij het gebruiken van een digitaal platform: Vergeet nooit om offline te ondersteunen, wat je online aanbiedt.

Benieuwd hoe wij de apps voor onze klanten vullen met content waardoor de medewerker intrinsiek gemotiveerd wordt om een stapje harder te zetten en prestaties te leveren? Download hier de demo.

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901