Een sollicitatiegesprek waarmee je punten scoort!

 

Denk jij dat je eindelijk dé kandidaat hebt gevonden voor je openstaande vacature?Dan wil je natuurlijk dat jouw kandidaat tijdens het sollicitatiegesprek ook fan wordt van jóu! Zorg er daarom voor dat je jezelf onderscheidt van andere bedrijven, dat je duidelijk bent over je organisatie en de cultuur die er heerst en kom erachter of het een wederzijdse match is.

Een sterk employer brand

Jouw doelgroep zit niet te wachten op een gelikt verhaal op de ‘werken-bij’ pagina. Sterker nog; slechts 9% van de werkzoekenden kijkt hierop! Wat jouw sollicitanten wél willen zien is hoe het er écht aan toe gaat bij jullie. Gebruik dus Social Mediakanalen als Instagram en Tiktok om te werken aan je employer brand. Post eens een foto, reel of story van collega’s die aan het werk zijn, het lunchmoment, het teamuitje of andere leuke momenten. Zo krijgt de (potentiële) sollicitant een goed en eerlijk beeld van jullie organisatie. 

Vacaturetekst versus sollicitatiegesprek

Het gebeurt dikwijls; de kandidaat solliciteert op basis van de vacaturetekst, maar tijdens het gesprek blijkt de baan toch nét even anders dan gedacht. Voordat je jouw sollicitant op gesprek laat komen is het erg belangrijk om ervoor te zorgen dat je de juiste verwachtingen schept. Dit start op je website en in je vacaturetekst; zorg dat wat je hier opschrijft, klopt met de werkelijkheid. Realiseer je dat op basis van jouw vacaturetekst iemand besluit om tijd te steken in de sollicitatie en het gesprek. Je wilt de tijd van je sollicitant én jouw eigen tijd niet verspillen. Tips hierover lees je in onze vorige blog over het schrijven van een juiste vacaturetekst. En dan is het zover; het sollicitatiegesprek. 

Wees gastvrij

Om de sollicitant zich welkom te laten voelen is het belangrijk dat je hem/haar niet te lang laat wachten voor het gesprek begint. Een voorbeeld van DIRECT Klantcontact is dat ze altijd de receptie inlichten als er een sollicitant komt. Op deze manier kan de sollicitant hartelijk worden ontvangen, kunnen ze even een praatje maken om eventuele spanning weg te nemen en de sollicitant succes wensen.

Een collega betrekken

Een HR manager of leidinggevende staat vaak nét iets verder van de praktijk af dan de directe collega’s. Betrek zo’n directe collega daarom in een vroeg stadium, het liefst tijdens een eerste gesprek. Deze directe collega kan een goed beeld scheppen van de baan (met positieve maar ook negatieve kanten) en krijgt op deze manier ook een stem in de sollicitatieprocedure. Hij/zij moet tenslotte met de nieuwkomer gaan werken; wel fijn als zowel de kandidaat als collega dat zien zitten! Geef de sollicitant de ruimte om alle vragen die hij/zij heeft, te stellen aan de toekomstige collega. Of laat de eerder genoemde rondleiding geven door de collega.

Typeer de cultuur

Creëer tijdens het gesprek een duidelijk beeld van de organisatie; focus hierbij op de cultuur. De grote lijnen van jullie bedrijf kan de sollicitant waarschijnlijk zelf op jullie website vinden, maar wat werken bij jullie organisatie écht uniek maakt is iets waar de sollicitant vaak nog achter moet komen. Wat zijn de ongeschreven regels van je organisatie? Is het-zoals bij Fan Factory- not done om achter je bureau te lunchen en gaan jullie elk jaar samen op citytrip waarbij afzeggen écht geen optie is? Vertel over deze tradities en gebruiken! Het zegt veel over de cultuur en een culturele match is de basis van een succesvolle hire. Ook is het leuk om tijdens het eerste gesprek al een rondleiding te geven zodat de sollicitant direct een ‘sneak peek’ achter de schermen krijgt.

Onderscheid jezelf met de vragen die je stelt

Bedenk originele vragen om erachter te komen of jouw kandidaat bij je organisatie past. Op internet staan talloze originele ideeën maar natuurlijk is het ook leuk om zelf iets te bedenken! Wil je erachter komen hoe iemand omgaat met stressvolle situaties? Dan zou je bijvoorbeeld kunnen vragen; ‘Stel je bent in het buitenland waar de lokale mensen je taal niet spreken, je telefoon is zojuist gestolen en je zoekt de snelste weg naar het politiebureau. Wat doe je?’ Dit is een ludieke vraag die de sollicitant aan het denken zet op een originele manier. Na een aantal van dit soort vragen kom je erachter wat voor soort persoon je voor je hebt. Wees uniek!

Maak het gesprek eigen

Om de sollicitant gelijk een leuke indruk van je organisatie te geven is het leuk om iets te bedenken wat bij jullie organisatie past. Zo kan je bijvoorbeeld als je een horecabedrijf bent, vragen of de sollicitant een gerecht wil kiezen van de kaart, zo voelt deze persoon zich welkom en krijgt hij gelijk een indruk van de kaart en de gerechten die jullie serveren. Een andere optie is om juist de kandidaat te vragen een attribuut mee te nemen die zijn/haar passie, drijfveer of talent symboliseert. Een derde tip is om als bedankje voor de sollicitatie een kleinigheidje mee te geven die past bij je organisatie. Neem bijvoorbeeld Rituals; zij geven de sollicitant twee kleine kadootjes mee, 1 om zelf te houden en 1 om weg te geven. Slim, en passend bij hetgeen Rituals voor staat!

Weet waarin je uitblinkt en benadruk dit!

Het is super belangrijk dat de zaken waar je mee pronkt, ook écht uitblinkers zijn voor je organisatie. Weet je niet waarin je uitblinkt ten opzichte van anderen? Meet dit! Wij helpen je graag.
Heel veel succes bij het maken van de juiste matches! Bekijk ons instagramkanaal voor inspiratie, of bekijk onze openstaande vacatures voor meer inspiratie 😉