Stel jezelf één belangrijke vraag

De consument verandert, jouw onderscheidend vermogen verandert. Bukken en wachten tot deze storm overwaait is geen optie. Toch merk je dat je vaak wordt opgezogen door de hectiek van alle dag en niet toekomt aan het aanpassen van je strategie aan de toekomst. Hoe kun je nu -in de tijd die je hebt- in enkele stappen toch je bestaansrecht verzekeren voor de toekomst? We vragen het organisatiestrateeg Gerard Sterkenburg.

Bepaal de impact van de crisis op jouw organisatie

Gerard: ‘In een crisissituatie is het makkelijk om verzeild te raken in een ad-hoc benadering van werk. Continu presenteren zich nieuwe beslissingsmomenten. Belangrijk voor jou om na te gaan is of de crisis jouw bestaansrecht in gevaar brengt. Het heeft namelijk geen zin om je hele businessmodel om te gooien als je enkel tijd moet ‘overbruggen’. Het enige wat je dan moet doen, is het tijdelijk over een andere boeg gooien. 

Neem afstand en kijk naar je organisatie 

Gerard: ‘De minste gehoorde uitspraak in een organisatie is “we hebben vandaag nog niet aan de strategie gewerkt, mensen”. Nee, daarentegen wordt de tijd vaak opgeslokt door zaken die zowel urgent als belangrijk zijn, zoals het maken van de roosters, het oplossen van storingen en het binnenhalen van nieuwe klanten. Het bepalen of aanpassen van je strategie is vaak wel belangrijk, maar niet urgent (zie het Eisenhowerkwadrant). Mijn tip is: dwing jezelf even afstand te nemen van de dagelijkse operatie en gun jezelf met je collega’s een moment om stil te staan bij ‘hoe ziet de wereld er straks uit, en wat betekent dat voor mijn organisatie en onze klant’. 

Stel jezelf deze belangrijke vraag

Een essentiële vraag die je je als operationeel verantwoordelijke moet stellen is of jij je medewerkers als sleutel of middel ziet. Fan Factory’s bestaansrecht komt voort uit: “customers will never love a company until employees love it first.” Geloof jij dat je medewerkers je een concurrentievoordeel bezorgen? Zorg dan dat je ze als zodanig behandelt. Het feit dat je medewerkers de sleutel van je organisatie zijn, maakt de manier waarop je nu met ze om gaat belangrijker dan ooit; hoe jij júist nu met je medewerkers/aandeelhouders omgaat wordt onthouden. Kijk naar bedrijven in de media die negatieve of juist positieve aandacht krijgen. Door de directe omgeving van jouw medewerkers zullen jouw acties in deze tijd onthouden worden. Ook je zakelijke contacten zullen je acties onder de loep nemen en op basis hiervan de toekomst met of zonder jou zien.  Dit kan natuurlijk significante effecten hebben op jouw werkgeversimago wanneer we uit deze crisis komen. Als jouw directe concurrent haar medewerkers beter behandelt dan jij, zul je dat gaan voelen. 

Investeer extra in je mensen

Als we naar de afbeelding hieronder kijken zien we dat de situatie waarin wij verkeren zich uitstekend leent voor de rechterpyramide. Door de onzekerheid en mogelijk gebrek aan transparantie, lijkt een productief betrokken team meer een droom dan de werkelijkheid. Dit is een heel plausibel gevolg als je als verantwoordelijke geen actie onderneemt. 

De-piramide-van-Lencioni.png

Juist omdat je medewerkers de sleutel zijn tot succes, is hun rol belangrijker dan ooit en moeten we hard werken om de linker Pyramide in stand te houden. Mijn belangrijkste advies is dus: investeer in deze periode éxtra in je mensen; dit verdien je 100% zeker terug.

Neem met je team consumentengedrag onder de loep

De gouden tip die Gerard je mee wil geven is om te kijken naar veranderend consumentengedrag en het effect hiervan op jouw organisatie. ‘Hoe gaat jouw klant veranderen in behoeften en gebruiken? Welke scenario’s kun je hierin bedenken? Een aantal voorbeelden: 

  • Als alle winkels straks weer open zijn en we ook zonder directe noodzaak naar buiten mogen, gaan we dan nog wel winkelen? Of zijn we zo gewend geraakt aan online bestellen en consuminderen dat we de stad niet meer in gaan?
  • Als restaurants straks weer open gaan, durven we dan nog wel een horecabezoek af te leggen? Of blijven we liever veilig thuis en koken we zelf of laten het diner bezorgen door ons favoriete restaurant?
  • Als we straks weer fysiek naar kantoor mogen, willen we dan nog wel 5 dagen per week naar kantoor? Of zien we de voordelen van het thuiswerken op productiviteit, milieu-effecten en werk-privé balans waardoor we andere keuzes gaan maken? Ben jij als werkgever klaar om mee te gaan in de veranderende behoeftes van je medewerkers?’

Gooi de steen vijf jaar vooruit

Gerard: ‘Veranderen er wezenlijke dingen voor jouw organisatie door het veranderende consumentengedrag? Dan is het verstandig om je bedrijfsvoering en processen te evalueren en aan te passen. Zodat jij een blijvend concurrentievoordeel geniet. Stel jezelf de volgende vragen:  “Waar zit de pijn van mijn organisatie? Welk product of welke dienst past bij de toekomst? Zit de markt daarop te wachten? Heb ik er de juiste mensen voor aan boord? Welk resultaat moet door dit team geleverd worden? Zijn de huidige processen gestroomlijnd en efficiënt?” Doe zelf wat je zelf moet doen, besteed je uit wat je uit kunt besteden. Neem onder de loep wat efficiënter en kostenbesparender zou kunnen. Zorg dat je de steen vijf jaar vooruit gooit en bepaal waar je voor gaat, en waar je voor staat.’

‘Maar’, vervolgt Gerard streng, ‘onthoud goed! Laat je, als corona voor jou een tijdelijk probleem is, niet verleiden om corona bepalend te laten zijn in je strategie. Heb je een ijzersterke strategie maar nu tijdelijk last van corona? Bezin je dan op een tijdelijke oplossing die de pijn draaglijk maken en zorgen dat je je hoofd boven water houdt.’

 

Ben je benieuwd hoe jouw medewerkers in de wedstrijd staan? Wil je met één druk op de knop hun mening, ideeën en betrokkenheid toetsen? Bereken direct de prijs voor een Fan Scan bij jouw organisatie en kom in actie.

Heb jij je strategie al staan maar vind je het lastig je medewerkers ermee te raken in hart en hoofd? Download dan de demo van de Fan App en zie hoe je een social community bouwt onder je mensen.

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901