Bevlogen medewerkers: zó verhoogt een online platform je kansen echt!

Meer en meer organisaties zetten online platforms in voor onboarding activiteiten, leren op de werkvloer en het optimaliseren van communicatie tussen medewerkers. Deze trend is goed nieuws, want medewerker apps zijn in potentie geweldige tools om meer fans van werk en merk te creëren. Toch laten veel deelnemende organisaties nog kansen liggen. Kansen, die met de juiste aanpak wel te verzilveren zijn. Het geheim? De aansluiting tussen je online en offline omgeving.   

pexels-photo-1498332.jpeg

“A fool with a tool is still a fool”!

Dit is precies, wat ik mijn klanten meegeef: het besef, dat je er met een online platform alleen niet bent. Zo kan ik je een yogamat geven en je daarmee veel succes wensen. Maar als jij het heil van yoga niet inziet en het ding opgerold in de hoek van de kamer zet, gebeurt er niks. En zelfs wanneer je het ding wel eens gebruikt, maar zonder de juiste instructies en begeleiding, blijft het een rubber matje zonder meerwaarde. Andersom geldt: als je gevoel krijgt bij de positieve effecten van yoga, met enthousiasme op de mat aan de slag gaat en onder de juiste begeleiding leniger wordt, beter ademhaalt en effectiever wordt, dan heb ik iets goed gedaan. Dan kunnen we het gewenste effect bereiken. Faciliteren is meer dan een instrument ter beschikking stellen. Wil je echte bevlogen medewerkers creëren, dan zul wat je online aanbiedt, ook offline moeten ondersteunen.

Bevlogenheid: de voorwaarden  

Fans van werk en merk zijn bevlogen medewerkers, die met passie en plezier prestaties leveren en hun professie eer aan doen. Die bevlogenheid kan een medewerker alleen bereiken, als voldaan wordt aan de drie voorwaarden (Kahn, W.A., 1990, ‘Psychological conditions of personal engagement and disengagement at work’): hij/zij moet

  • zich veilig voelen in de organisatie
  • het gevoel hebben, dat hetgeen gevraagd wordt, van betekenis is, ertoe doet (meaningfulness)
  • de juiste middelen tot zijn of haar beschikking hebben (fysiek, emotioneel, psychologisch)

In eerste instantie lijkt een medewerker app vooral dat laatste te ondersteunen. Organisaties kopen een middel in, een platform, dat communicatie vereenvoudigt en content biedt om het leren op de werkvloer leuker en makkelijker te maken. Vervolgens gaan ze ermee aan de slag in het kader van bijvoorbeeld onboarding, betere communicatie of vaardigheidstrainingen. Prima. Maar wie het daarbij houdt, laat een mooie kans schieten om medewerker bevlogenheid te bevorderen. 

Medewerker bevlogenheid verhogen? Eerst een schouderklopje, dan een duimpje

Tegelijkertijd kan een medewerker app namelijk veel bijdragen aan de andere twee voorwaarden voor bevlogenheid (gevoelens van meaningfulness en veiligheid). Zolang deze twee op de werkvloer maar óók gevoed en geboden worden. Het gaat hier om de mate waarin je platform aansluit bij de realiteit, want medewerker bevlogenheid komt van binnenuit. Hoe cool je platform ook is, digitaal kan offline nooit(!) vervangen, als je meer fans van werk en merk wilt maken. Een online duimpje omhoog doet een medewerker weinig, als hij of zij niet ook geregeld in het echt een schouderklopje krijgt.

Management en leidinggevenden zijn er om draagvlak te creëren en te enthousiasmeren. Dat vraagt om begrip van de voorwaarden voor het stimuleren van medewerker bevlogenheid, de actiebereidheid om daaraan te voldoen én inzicht in alle (online en offline) mogelijkheden. Zonder die elementen zijn je kansen op succes bijzonder klein.

Ben je op de werkvloer op de juiste weg? Dan biedt een goed digitaal platform je alle kansen om die beweging ondersteunen, stimuleren en versnellen en andersom. Dan heb je fans in de maak.

Medewerker app met meerwaarde: kijk verder!

Het is die meerwaarde van de integrale aanpak, die ik graag laat zien aan onze klanten. Dat is ook precies waarom ik mijn werk zo leuk vind: mijn missie is, om verder te kijken dan een productvraag, om mee te denken over en bij te dragen aan het grotere plaatje.  Bij Fan Factory gooien we dan ook nooit zomaar een app over de schutting: we kijken naar hoe het nu gaat en meten (het liefst) de actuele bevlogenheid, om het platform en alle andere acties daarop in te richten, en sturen ook in de praktijk op de ontwikkeling ervan. Zo adviseer ik leiders en leidinggevenden geregeld om offline dingen anders aan te pakken en zorg ik er vervolgens voor, dat de medewerker app deze nieuwe aanpak nog beter laat slagen.

Meer weten over de Fan App en onze brede on- én offline aanpak? Neem vooral contact met me op!

Fan-ergieke groet,

Eline Postma – Consultant Employee Engagement bij Fan Factory

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Eline Postma.

06-23828743