Betrek je medewerkers met user generated content

Staat jouw intranet en werken-bij pagina vol met content geschreven door de afdeling marketing? Lees dan vooral even door! User generated content is HOT! Het is een perfect middel om betrokkenheid te creëren, maar wat is het precies? En hoe kan het ingezet worden? Lees het in deze blog.


Wat is het?
User generated content is elk soort content (teksten, video’s, afbeeldingen, reviews) dat gemaakt is door ‘echte mensen’ in plaats van door het bedrijf/merk zelf en dat je gebruikt bij bijvoorbeeld marketing campagnes, social posts, blogs, maar óók om intern de betrokkenheid te verhogen.

Tegenwoordig is er zoveel content te vinden online dat onderscheidende content een must is. Mensen, en vooral jonge generaties, hebben een sterk ontwikkeld vermogen om de echtheid van een bericht te bepalen. ‘Is het geloofwaardig?’ ‘Zijn de beweringen wel echt waar?’ vragen zij zich continu af. Dit kan invloed hebben op mensen die zoekende zijn op de arbeidsmarkt. Zeker voor millennials die zich laten beïnvloeden door mediakanalen. Door medewerkers zelf content te laten maken komt het geloofwaardiger over en is de kans dat jouw content zijn doel raakt, groter.

 

Ben je nog niet helemaal overtuigd? Dan heb ik hier nog een aantal feiten op een rijtje;

  • 86% van de consumenten vindt authenticiteit cruciaal in het maken van nieuwe aankopen volgens Stackla. Herinner je de blog over Generatie Z nog? Gen Z wil een authentiek verhaal horen, maar wil ook voor een bedrijf werken die dit uitstralen.
  • Millennials hebben 50% meer vertrouwen in user generated content dan in brand generated content volgens Business2Community. Op zoek naar nieuwe medewerkers? Laat een zittende medewerker zijn verhaal doen in een social post. Geheid dat je meer sollicitanten aantrekt!
  • 66% van de consumenten heeft vertrouwen in reviews van andere consumenten volgens Nielsen. Dit vertaalt zich ook naar jouw medewerkers! Positieve ervaringen worden gedeeld, hiermee creëer je loyaliteit.


Hoe zet je het in?
Het inzetten van user generated content is geen hogere wiskunde. Laat je medewerkers/ klanten of fans content maken en gebruik het in je campagnes. Denk bijvoorbeeld aan:

  • Beoordelingen
  • Foto’s of video’s van andere medewerkers
  • Reacties, vragen en ervaringen
  • Blogs
  • Video’s
  • Podcasts

Inspiratie nodig? Kijk eens naar hoe Adobe het doet. Zij delen wereldwijd verhalen onder de hashtag #Adobelife. Medewerkers laten zo zien wat voor fijne en betrouwbare werkgever Adobe is. Of neem een voorbeeld aan KLM, zij gebruiken de #KLMcrew om hun eigen ervaringen en verhalen te delen.


Hoe doen wij het?
Herken je het? Je post berichten op je intranet, maar ze worden nauwelijks gelezen, laat staan dat erop gereageerd wordt. Je hebt een medewerker communicatie-app, maar slechts een klein deel van de medewerkers zijn actief. Dat kan anders met user generated content! Hoe wij dat doen als onze klanten live gaan met de fan app?

De Fan App wordt ingezet om interne communicatie te verbeteren en het ongewenste verloop te verlagen. Zo heeft de app verschillende functionaliteiten zoals een tijdlijn. Op de tijdlijn kunnen medewerkers/ managers/ leidinggevenden content delen en erop reageren. Zo kunnen er bijvoorbeeld polls gedeeld worden op die tijdlijn en kan iedereen meedenken/beslissen.

Organisaties die aan de slag gaan met de Fan App kunnen een deel van hun medewerkers tot vloggers laten opleiden door Fan Factory! Want hoe leuk is het om door je eigen medewerkers content te laten maken? En om bijvoorbeeld die nieuwe medewerker een persoonlijke welkomstvlog te sturen? Als nieuwkomer voel jij je vanaf moment één al betrokken bij de organisatie! Benieuwd hoe wij dit hebben gedaan voor onze klanten? Check onze social.

 

Ben je benieuwd op welke manieren wij nog meer user generated content inzetten? Neem gerust contact met je op. Ik inspireer je graag!

 

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Naomi Blankespoor.

06-82099965