De manager aan zet: een gemotiveerd en opgeladen team in drie stappen

Als jullie straks weer op de werkvloer aan de slag mogen, staan jouw medewerkers dan te springen om weer klanten te verwelkomen of hun oude werk op te pakken? Houd er rekening mee dat mogelijk een deel van je mensen tegen de heropening opkijkt. Sommigen vinden het spannend om -met dit nieuwe virus in de lucht- weer onder de mensen te komen. Anderen vonden het stiekem wel makkelijk zo; lekker thuis zitten en toch geld verdienen.

Nieuwe uitdaging, nieuwe kansen

Jij, als manager, weet hoe belangrijk het is om hier op tijd wat mee te doen. Je wilt dat iedereen weer gedreven is om de armen uit de mouwen te steken en een steentje bij te dragen. Die uitdaging is niet persé nieuw voor je, maar de wereld waarin het zich afspeelt staat wel op zijn kop. Oftewel, je mag aan de bak! 

Om jouw mensen op hun gemak te stellen en te enthousiasmeren voordat ze weer de werkvloer op gaan, zijn er drie dingen belangrijk om te benadrukken. 

1. We doen het samen 

Als team de schouders eronder en gaan. Dat gevoel van ‘samen staan we sterk en we hebben elkaar nodig om dit te cheffen’ motiveert, want dat geeft het gevoel dat je onderdeel bent van iets groters. Zorg dat je team voor de start van de werkzaamheden alweer met elkaar in contact is zodat men weer voelt hoe leuk het samen kan zijn. Moedig leidinggevenden aan om een leidende rol te spelen in deze (virtuele) ontmoetingen voorafgaand aan de nieuwe start. 

2. Al jouw vragen beantwoord

Laat de verwachting van het nieuwe werken niet aan de mensen zelf over. Schep de juiste verwachtingen door men mee te nemen in hoe de praktijk er straks uit ziet. Wat zijn de nieuwe protocollen? Wat verandert er voor hen? Hoe garandeer je de veiligheid voor jullie klanten? En voor je medewerkers? Hoe minder onbeantwoorde vragen, hoe meer mensen zich op hun gemak zullen voelen.

3. Jij maakt een verschil

Denk bij jezelf na; waarom zijn onze mensen dit werk gaan doen? Waarom hebben ze dit vak gekozen? Benadruk precies dát in jouw verhaal naar hen. Werk je in de hospitalitybranche? Dan zorgt die glimlach van een gast voor dat gevoel van voldoening. Laat jouw medewerkers weer beseffen dat zij dat verschil kunnen maken voor een ander. 

Inwerken 2.0

Om deze boodschappen over te brengen kun je allerlei vormen inzetten. Denk aan vlogs van locatiemanagers, polls en interactieve e-learnings. Je zou het een introductieproces 2.0 kunnen noemen; het hele team klaarstomen voor hetzelfde werk maar in een compleet nieuwe wereld. 

Als manager binnen een organisatie waarin je niet iedereen persoonlijk kan benaderen, is het van belang om te bepalen hoe je dit op de juiste momenten aan iedereen overbrengt. Het organiseren van deze informatiestroom kan goed online of met hulp van een digitale tool. Bekijk hoe onze Fan App kan helpen om introductieprocessen te automatiseren!

Wil je snelle en effectieve hulp bij het opzetten en ontwikkelen van een eigen inwerkproces 2.0? Met onze ervaring in het ontwikkelen van onboardingsprogramma’s voor organisaties zoals La Place, Jumbo en StayOkay, helpen we jou graag verder! Neem contact met ons op.

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Marthe van der Kint .

06-10571901