5 tips voor bevlogen en betrokken medewerkers in onzekere tijden!

 

De pandemie heeft een grote impact op ons werkleven. Maar wat betekent dat voor de bevlogenheid binnen onze organisaties? Wist je dat velen organisatie een daling zien in de bevlogenheid? In deze blog leggen wij je uit hoe je de bevlogen en betrokkenheid weer laat stijgen. We delen de best practices van onze opdrachtgevers en geven je onderscheidende tips. Lees snel verder.

Betrokken en bevlogen medewerkers zijn een must!
De feiten liegen er niet om want…

Wist je dat bevlogen en betrokken medewerkers: 

  • 37% minder verzuimen
  • 87% minder kans hebben op ongewenst verloop

En organisaties mét deze medewerkers zijn:

  • 22% winstgevender
  • 41% hoger in klanttevredenheid.  

‘’onderzoek van Authenthiek Leiderschap laat zien dat de veranderingen die de pandemie met zich meebrengen een grote impact hebben op de bevlogenheid. Bijna een kwart ziet een daling in de bevlogenheid binnen de organisatie! Daarnaast constateert het onderzoek dat tijdens COVID-19 medewerkers een grotere behoefte hebben aan leiders die zich meer laten zien en willen medewerkers ook zelf meer gezien worden’’.


Benieuwd hoe je de bevlogen- en betrokkenheid verbeterd? Lees onze 5 tips hieronder:

Tip 1: Charismatisch leiderschap in corona-tijd.

Juist in onzekere tijden is het goed om een visie te hebben hoe te handelen. Niet alleen naar klanten en andere belanghebbenden, maar ook juist intern. Stel jezelf de vragen: Hoe gaan we met elkaar om? Hoe zorgen we dat iedereen aan boord blijft? Welke innovatieve oplossingen bedenken we om toch goed te kunnen samenwerken?

Best practice van een van onze opdrachtgevers, Postillion Hotels! Ten tijde van de Corona crisis implementeerde de directeur en het team een wekelijkse call met de medewerkers. Naast dat alle medewerkers hier hun vragen konden stellen, deelde de directeur ook de koers voor de aankomende tijd inclusief regelgeving en updates. Dit wierp zijn vruchten af! Want Postillion Hotels heeft de hoogste medewerkerstevredenheid score ooit behaald met de Fan Scan!

Tip 2: Creëer een centrale communicatie plek

Omdat de richtlijnen en adviezen continu veranderen, moet je ervoor zorgen dat je alle communicatie duidelijk is en dat het makkelijk bereikbaar is voor elke medewerker. Zorg dus voor een centrale plek, zoals een communicatie app. Onderzoek eens hoe het gaat met je medewerkers! Zo kun je met de Fan app, de alles-in-één medewerker app die wordt gebruikt voor interne communicatie, onboarding & spelenderwijs leren, ook gebruik maken van polls. Handig om vooral in deze tijden te weten hoe jouw medewerkers zich voelen. Zo kan je extra actie ondernemen als daar reden toe is. Het is beter om nu kort op de bal te zitten, dan straks te merken dat de medewerkerstevredenheid ingezakt is!

Tip 3: Geef oprechte persoonlijke aandacht!

Door het geven van oprechte aandacht geef je de ander het bewijs dat hij/zij ertoe doet! Door dat ene spontane belletje, een bijzonder appje, een (digitale) wandeling samen ontstaat er voldoening en verbondenheid van beide kanten. Daarnaast, strooi met complimentjes! Denk daarbij aan een goed inhoudelijk compliment! Zeg in plaats van “Goed gewerkt vandaag!” een keer “Ik vond het zo goed hoe jij situatie X aanpakte door actie Y te doen. Je zag meteen dat Z het gevolg was!” Laat mensen weten wat je waardeert en geef inhoudelijke complimenten!

Tip 4: Gooi wat humor in de strijd!

Het werkleven is al serieus genoeg! Zo had IT-consultancy Blue Bricks een ludiek idee bedacht om nieuwe werknemers te verwelkomen. In de vorm van een eigen versie van het tv-programma First Dates, zodat medewerkers elkaar eens écht goed leren kennen. Ze organiseerden een zomerse setting op een terras, inclusief host, de barman en bediening, waarin collega’s met elkaar mochten gaan daten, hoe leuk is dat! Een groot speed-date feest.

Tip 5: Reboard jij je medewerkers?

Denk ook alvast na over het reboarden van je personeel. Sommige medewerkers zullen misschien de gedachte hebben “Help! Ik moet weer socializen”. Hoe ga je hier mee om? En hoe gaat het er straks uit zien als iedereen weer terug is op kantoor? Hierover meer in onze volgende blog over reboarden! Stay tuned.

Heel veel succes met het implementeren van deze 5 tips! Schrijf je in voor onze nieuwsbrief als je geen blog wilt missen. Meer inspiratie nodig? Of heb je een vraag over deze blog. Bel me gerust!

 

 

Meer weten?

Meer weten? Neem dan contact op met Fien Brinkman.

fien.brinkman@fanfactory.nl